De korte eerste versnelling van de Tuareg en veel lagere overbrenging ten opzichte van de overige 660-modellen, maken dat je in de twee laagste versnellingen makkelijk een wheelie kunt trekken. Die nieuwe versnellingsbakverhoudingen en het volgetankte gewicht van 207 kg maken dat de Tuareg behoorlijk gezwind herneemt, zeker in derde en vierde. Net onder de 7.000 opm voel je het koppel pieken. Om in het vette gedeelte van de koppelcurve te blijven doe je er dus goed aan om zo kort mogelijk te schakelen. Aan een kruissnelheid van 130 km/u op nagenoeg verkeersvrije wegen, en in het kielzog van Aprilia-testrijder Goffreddo, bleef de naald van de toerenteller op het TFT-dashboard bij 5.500 opm hangen.
Zandhaas
Ik vond de Tuareg zeer goed uitgebalanceerd in het zand en makkelijk te rijden aan lagere snelheden. Spijtig genoeg kwamen we op het vervangingsgedeelte van de oorspronkelijk offroad-sectie nooit hoger dan tweede versnelling. De set-up van de vrij grote 260 mm achterrem werkte goed en had net voldoende gevoel. In de offroad-modus werd het ABS-systeem achteraan gedeactiveerd. Vooraan kan dat overigens ook, maar daar floept het opnieuw aan van zodra je de ontsteking afzet.