De keuze in dit segment is wel niet eenvoudig, het aanbod is ruim en uiteenlopend: je hebt de BMW S1000R, de KTM 1290 Superduke R,;de MV Agusta Brutale 1000 en nog een aantal ero-exotische straathooligans. En nu komt daar ook nog de indrukwekkende Tuono bij. De pers mocht de Tuono V4 Factory testen in de achtertuin van Aprilia‘s thuisbasis, de streek van Trente in de Italiaanse Dolomieten. Plant je vinger op een willekeurige plaats op de landkaart, rijd ernaartoe en je vindt grillig kronkelende bergwegen te midden van een adembenemende natuur. Als testparcours werd ons de Monte Bondone onder de wielen geschoven, en dat kan tellen. Elk jaar wordt er op de berghellingen een ‘hillclimbing competition’ georganiseerd: tegen tijd via een bepaald afgesloten traject naar de top rijden, maar dan met raceauto’s. En waar raceauto’s het naar de zin hebben zijn motorfietsen nooit ver uit de buurt. De wegen zijn gewone straten met putten, bulten en andere beschadigingen, maar voor het grootste deel is het prachtig asfalt en veel, heel veel bochten.