Beiden werden in Pesaro vormgegeven door hoofdontwerper Stefano Casanova en voornamelijk ontwikkeld door het in Italië gebaseerde R&D-team onder leiding van Stefano Michelotti. De productie gebeurt echter in QJ’s moderne, goed uitgeruste assemblagefabriek van 670.000 m2 in Wenling, China. Net zoals de Trail-versie is de Road-versie verkrijgbaar in twee satijnkleuren: Groen en Zilvergrijs en wordt hij aangedreven door hetzelfde paralleltwin motorblok van 754 cc met een krukas van 270°, die de ‘sound ’n feel’ van een 90° V-twin benadert.
Soundtrack
Benelli had een leuk traject voor onze testrit uitgestippeld. Die begon met de kronkelende Strada Panoramica, tussen Pesaro en Cattolica. Een kustweg die vaak ook in het routeboek van de Giro d’Italia staat. Daarna ging het landinwaarts om bochten te pikken in de heuvels. De rit bewees dat Benelli een eenvoudige, maar vermakelijke motorfiets heeft gebouwd, die over de nodige reserve aan koppel beschikt en meer dan voldoende piekvermogen heeft. De Leoncino 800 motor beschikt nog over een gaskabel en dus heeft hij geen rijmodi waaruit je kan kiezen of welke elektronische rijhulpmiddelen dan ook. Er is alleen het ABS-systeem, dat nu eenmaal nodig is om aan de Euro 5-normen te voldoen. Maar nadat je op de startknop gedrukt hebt, en de motor aan een stationair toerental van 1400 opm draait, hoor je een heel opmerkelijk en vrij luide pseudo 90° V-twin soundtrack uit de uitlaatdemper, die onder je rechterbeen zit, bulderen. Het is me een mysterie Benelli deze motorfiets door de geluidstest voor de Euro 5-homologatie heeft gekregen. De uitlaatgeluid van de Leoncino 800 is dan ook vrij luid, al heb je daar tijdens het rijden geen last van. Hoe dan ook, deze motorfiets klinkt meer als een old-school Ducati V-twin dan veel huidige Ducati/Scrambler-modellen dat doen…