Rij-indruk BMW CE 04

BMW heeft een lange traditie om gewaagde modellen te lanceren die hun tijd wat vooruit durven zijn, zowel op twee als vier wielen. De K1, C1 en i3 zijn maar enkele sprekende voorbeelden. Een succes wordt dat niet altijd, maar moedig is het zeker. De CE 04 past helemaal in dat rijtje van grensverleggende en creatieve mobiliteitsoplossingen.

Tijdens de interessante workshops de avond voor de testrit, kwam de vraag opgeborreld waarom BMW eigenlijk kiest voor zo’n zware en prijzige scooter als oplossing voor de uitdagingen rond ‘urban mobility’. Om in de stad rond te cruisen heb je helemaal geen scooter met een equivalent van 400 cc (daar staat de 04 in de naam trouwens voor) nodig om je bestemming te bereiken. Een lichtere en kleinere tweewieler zou dan ook een oplossing kunnen zijn. BMW heeft echter een traditie in de middenklasse-scooters, en met een actieradius van theoretisch 130 km, mikken de Duitsers ook op afstanden die wat verder reiken en verplaatsingen tussen steden mogelijk maken. De CE 04 wil dus zowel de echte stadsrijder aanspreken als de commuter die af en toe toch wat verder moet. Op de snelweg komt die 42 pk dan wel goed van pas om meer dan vlot mee te gaan met het verkeer. De topsnelheid is begrensd op 120 km/u, en dat is in de meeste Europese landen net voldoende. Het blijft natuurlijk wel zoeken naar een balans: een minder krachtige motor zou de actieradius kunnen doen stijgen en de prijs doen dalen, maar het is ook gewoon heel fijn om wat power achter de hand te hebben.

Blitsen

En de rit de volgende dag bewijst dat BMW goed heeft nagedacht over dat evenwicht. De eerste meters verlopen nog wat behoedzaam, maar vanaf het derde stoplicht genieten we collectief van de instant trekkracht van de elektromotor. Met de 62 Nm die vanaf nul toeren voorhanden is, kom je heerlijk vlot van je plek, want de CE 04 snelt in 2,6 seconden naar 50 km/u. Dat is een pak sneller dan andere voertuigen aan het stoplicht. Met een bende van vijf journalisten en een vinnige voorrijder blitsen we dan ook al snel door de nog wat mistige straten van Barcelona.

Het duurt ook maar even of de eerste lokale scooteraar ons aan een stoplicht vraagt waar we mee onderweg zijn. Het design van de CE 04 kan je dan ook bezwaarlijk onopvallend noemen. Het getuigt opnieuw van lef dat het productiemodel zo trouw is gebleven aan het prototype dat BMW voor het eerst in 2017 lanceerde als ‘Concept Link’. De lijn is radicaal anders dan wat we van scooters gewend zijn. Traditioneel hebben die een brede kont om bagageruimte en ruime zadels een plaats te geven. Mede op basis van de lage horizontale plaatsing van de batterij (het zwaartepunt kan best zo laag mogelijk liggen) koos BMW voor strakke horizontale lijnen en een heel laag achtersteven zonder overhang.

Leentjebuur

BMW heeft met de vierwielers al heel wat ervaring opgebouwd rond elektrisch rijden en daar doet deze CE 04 natuurlijk zijn voordeel mee. Zo zijn de batterijen in huis samengesteld en lenen ze technologie uit de nagelnieuwe iX-modellen. De motor is dan weer afgeleid van de krachtbron die ook in de 225xe huist. Het gaat om een vloeistofgekoelde elektromotor met permanente magneet, die het achterwiel aandrijft via een getande riem. Die combinatie zorgt ook voor de energierecuperatie. Als je het ‘gashendel’ dichtdraait ontwikkel je remkracht en wordt de batterij terug bijgeladen. Afhankelijk van de rijmodus wordt die regeneratie actiever, en verschilt dus ook de remkracht. Zo heeft de ECO-mode een maximale regeneratie, terwijl de acceleratie gelimiteerd wordt op ongeveer driekwart. In de extreme Dynamic-mode (optie) beschik je over de volle acceleratie en een extra krachtige regeneratie waardoor je amper nog de remhendels moet beroeren. Rain en Road liggen daar tussenin. De Dynamic-mode bleek ideaal toen we een korte uitstap in de bergen aan de rand van de stad maakten. 

Wat dit helaas beperkte uitje vooral bewees is dat je met de CE 04, net als met sommige andere scooters, heerlijk kan spelevaren. Het gewicht van de CE 04 daalde met 35 kilogram tegenover dat van de C Evolution tot 230 kg, en dat is in samenspel met het heel laag zwaartepunt een zegen. Stapvoets manoeuvreren gaat als vanzelf en bij snellere stukken laat de elektrobeemer zich gewillig de bocht in mikken. Door de eerder passieve zithouding krijg je nooit ‘het mes tussen de tanden’-gevoel van een krachtige naked, maar actief raggen kan zeker en dat verloopt door de lineaire vermogensafgifte buitengewoon vloeiend en stressvrij.

BMW CE 04
Motor: electromotor
Rijklaar gewicht: 231kg
Vanaf: € 12.250,00

Conclusie

BMW is op zoek naar slimme, stijlvolle en duurzame oplossingen voor de hedendaagse mobiliteitsuitdagingen, en de CE 04 is daar een heel geslaagd antwoord op. Je zou kunnen argumenteren dat een lichtere scooter een nog verstandigere keuze zou zijn  – en op basis van prototypes en tussen neus en lippen door krijgen we wel mee dat de Duitsers daaraan denken –, maar dan verlies je ongetwijfeld een pak rijplezier en de ruimere inzetbaarheid die dit segment biedt. Dat heeft wel een prijs, want de CE 04 kost net meer dan 12.000 euro. Gezien de technologie aan boord is dat volledig terecht, maar het blijft ruim 5.000 euro meer dan de ook meer dan degelijke C 400 X. Een diepgaande berekening van de ‘total cost of ownership’ zou dat kunnen nuanceren, maar de kloof blijft op het eerste zicht dus wel aanzienlijk. Alle hippe stadsmussen zullen iedereen die de sprong toch durft wagen wel eeuwig dankbaar zijn.

In de februari-editie van M&T brengen we een uitgebreide versie van deze rij-indruk. Daarin gaan we dieper in op de technologie, het design en de rijkwaliteiten. 

Tekst: Tom Vander Sande, Foto's: BMW

 

Geschreven op 25 januari 2022
© Motoren & Toerisme