Maar het basisontwerp van de nieuwe GS huldigt die filosofie ook al. De ergonomische driehoek van de F 900 GS (stuur, zadel, voetsteunen) is veel meer offroad-gericht dan bij de voorganger. Het stuur staat 15 mm hoger en de voetsteunen 20 mm lager. De nieuwe benzinetank maakt het ook eenvoudiger om rechtop te staan en de machine met het onderlichaam te sturen. Tot slot laat de Enduro Pro mode het ook toe om de elektronica helemaal naar je persoonlijke zandhappersniveau te kalibreren. Dat die modi echt een verschil maken moet ik tot mijn bijna schaamte ondervinden als ik na een stukje weg de road-modus vergeet aan te passen. Bij een lichte afdaling in het grind krijg ik de machine bijna niet tot stilstand omdat het ABS doordraait.
Maar na een druk op de Mode-knop gaat de controle en vooral het plezier exponentieel de hoogte in. Ik sta lekker comfortabel op de offroad-voetsteunen en de achterrem laat zich dankzij het extra klepje vlot beroeren door de crosslaarzen. Naar het schakelpedaal is het wat meer hengelen, maar eigenlijk kom je in tweede versnelling bijna overal doorheen. De romige gasrespons is hemels en met het offroad ABS vooraan en achteraan heb je extra veiligheidsmarge. Echte enduristen kunnen dat achteraan overigens helemaal uitschakelen, maar tot die categorie reken ik mezelf niet. De eerste echt diepe kuilen en opvallende steenhopen probeer ik nog wat krampachtig te vermijden, maar zodra ik merk dat de Showa’s daar echt wel weg mee weten groeit de rust en kunnen ook de spieren in de onderarmen ontspannen. Echt los zand en bewegelijk kiezel blijven wel een uitdaging voor wie niet de ballen heeft om hard op het gas te gaan, maar het 21-duims voorwiel snelt in die omstandigheden echt ter hulp. Waar je met 19 duim vooraan in de problemen zou komen, heb je nu net wat meer marge om alles recht te houden. De R 1300 GS verbaasde enkele maanden geleden in gelijkaardige omstandigheden al aangenaam met de mogelijkheden, maar na een even goedgevulde en warme namiddag stap ik van de F 900 GS veel minder vermoeid af. Ik heb dat eerste biertje nu ook wel echt verdiend, maar ik kan het lachend zelf halen. Vorige keer kwam een lieve dame het snel brengen toen ze mij en enkele collega’s zag afstappen.