Supersonische kruisraket
Het oog krijgt dus zeker wat, maar persoonlijk kijk ik nog veel meer uit naar het rijden. De weg van het hotel naar de snelweg richting bergen loopt via een paar rondpunten die er in de ochtend nog wat glad bijliggen. Met de nodige behoedzaamheid volg ik de S 1000 XR van onze gids. Die extra voorzichtigheid blijkt na een paar meter eigenlijk al overbodig, want de M heeft een boterzachte gasrespons die zelfs stapvoets manoeuvreren kinderlijk eenvoudig maakt, en dan hebben zelfs nog niet gekozen voor de Rain-modus die het geheel nog wat tempert. Op de snelweg mogen dadelijk alle remmen los, en dan verandert de M zonder blikken of blozen in een supersonische kruisraket. Met z’n 201 pk zou hij in 7,4 seconden naar 200 km/u per uur snellen. Zo scherp stellen we het niet, maar dat hij erg vlot voorbij die magische grens van de dubbele honderd gaat is natuurlijk een open deur intrappen. De 999 cc viercilinder is een waanzinnig blok, dat naast die volle paardenstal ook nog eens 113 Nm koppel levert. Dat blok is overigens quasi identiek aan dat van de S 1000 R, en het is dus geen opgekittelde versie van de S 1000 XR, dat in modeljaar 2024 ook al geen onaardige 170 pk levert. Enkele centimeters beweging met de pols katapulteert je in één gestrekte lijn naar een adembenemend ander universum. Even wegduiken achter het kleine scherm zorgt er ook voor dat dat relatief rustig verloopt. Van enige onrust in het rijwielgedeelte is al helemaal geen sprake, en de M verteert alles onverstoorbaar. Enkel de typische hoogfrequente trillingen in het motorblok tussen ongeveer 5.000 en 7.000 toeren, die we al kennen van de S 1000 XR, hebben ze op de M niet kunnen uitvlakken. Dat zorgt er zeker in combinatie met de spiegels op het uiteinde van het stuur voor dat het zicht erg gehinderd wordt. De trillingen zijn ook voelbaar, maar tijdens onze korte rit storen ze niet echt. Op langere ritten kan dat echter wel het geval zijn. Rustiger rijden helpt ook niet, want net in de reglementaire zone ronde de 120 km/u zetten de vibraties door. Dominik Blass, de productmanager van de XR, geeft die onvolkomenheid toe, maar stelt dat ze inherent is aan dit type motor en niet weg te werken is.