Ik mag de E-Roadster niet uitproberen op een van de vele handelbaarheidstrajecten waarmee het Miramas Testcentrum bezaaid ligt. Terug op weg naar het begin van de dragstrip probeer ik enkele bochten te simuleren. Ik ben onder de indruk van de manier waarop het toch aanzienlijke gewicht van de BMW zelfs aan lage snelheden nauwelijks opvalt. Dat wijst erop dat BMW de toch aanzienlijke massa slim verpakt heeft. Het wegdek van de dragstrip was te goed om de veringafstelling te kunnen beoordelen. Toen ik de voorrem hard inkneep aan het eind van de dragstrip ving de voorpartij van de E-Roadster de plotse gewichtsverplaatsing evenwel goed op. Eigenlijk verwachtte ik dat de neus van de BMW diep zou inveren, maar dat gebeurde niet. We weten nu dus dat het goed zit wat de snelheid van de E-Roadster betreft, dat kon je wel enigszins verwachten met zo’n potente motor. Maar BMW heeft misschien ook wel de klassieke kwaaltjes, waar EV’s qua handelbaarheid mee kampen, weten te verhelpen. Al blijft dat op dit moment iets wat ik niet met zekerheid kan zeggen… Hopelijk krijg ik binnenkort de kans om de handelbaarheid van de E-Roadster echt te testen.
Nog een lange weg af te leggen
“We zijn tevreden over wat we inzake stadsverkeer hebben weten te realiseren met de C Evolution scooter” zegt BMW Motorrads ontwikkelingsbaas Christoph Lischka. “Maar deze E-Power Roadster wordt een geweldige, sportieve motorfiets voor iemand die in de bergen wil rijden en daar zonder emissies wil van genieten. Zo iemand verwacht van een motorfiets, en terecht, dat hij een autonomie van 200 km heeft. We zullen dus geen elektrisch model op de markt brengen alvorens de klant daar 200 à 300 reële kilometers mee kan afleggen. Hoe dan ook, op dit ogenblik is de infrastructuur die zo’n machine moet ondersteunen nog niet klaar. Alle snelle laadpalen bevinden zich naast snelwegen en in het Zwarte Woud of de Oostenrijkse bergen vind je nog maar weinig oplaadmogelijkheden aan. We willen niet zoals Tesla worden dat overal snelle laadpalen plaatst, want die kosten rond de € 110.000 voor één exemplaar! Bij BMW is het de bedoeling om geld te verdienen en niet te verliezen. In afwachting dat zo’n infrastructuur zich volledig ontwikkeld in Europa, zullen we de BMW E-Power Roadster en andere concepten waar we aan werken, verder blijven verfijnen”
Er is dus nog een aanzienlijke weg af te leggen, inzake BMW Motorrads ontwikkeling van een reële door elektriciteit ipv benzine aangedreven motorfiets. Maar dat proces is volop aan de gang. De autodivisie van BMW zit momenteel volop in een overgangsfase waarin ze van verbrandingsmotoren overstapt op batterij-aandrijving. In de volgende twee jaar wil de Duitse autobouwer de verkoop van het aantal elektrische en hybride voertuigen verdubbelen. In 2023 zal het BMW-gamma 25 geëlektrificeerde modellen tellen en meer dan de helft daarvan zal volledig elektrisch zijn, niet hybride. Ook BMW Motorrad moet die kant uit, al zal dat niet van de ene dag op de andere gaan. Ondertussen wordt het interessant om te zien of BMW Motorrad z’n volledige elektrische line-up ook zal uitbreiden met modellen voor een kortere afstand dan de BMW C Evolution maxi-scooter.