Strak geprijsd
En zoals we van BMW stilaan gewoon zijn werkt ook alle randapparatuur prima. Het dashboard is een lust voor het oog, de koppeling is voor een motor van deze omvang relatief licht en direct, en schakelen gaat kort en strak. De Marshall muziekinstallatie geeft hem extra cool, en snufjes zoals de adaptieve cruisecontrol zijn een moderne extra. Een speciale vermelding verdienen de remmen die bij Brembo betrokken werden. Het gecombineerde systeem werkt fijnbesnaarder en krachtiger dan wat we in deze klasse gewend zijn. Al te vaak moet je gedecideerd met de hele hand in het hendel knijpen om zo’n gevaarte onder controle te houden, maar hier lukte dat zelfs als we wat sportiever onderweg waren gewoon met twee vingers. Zoals het eigenlijk hoort. Het moet dus gezegd dat de Amerikanen er echt wel een te duchten concurrent bij hebben die de lat heel hoog legt. Bovendien doen ze dat met een prijskaartje (€ 27.000,00) dat heel competitief is, toch zeker als je de basisprijs bekijkt. Zoals gewoonlijk kan je dat bij de Duitsers stevig laten aandikken, maar dat kan bij Harley en Indian ook. Opmerkelijk is ook dat de Transcontinental maar 1.300 euro duurder is. Voor dat bedrag krijg je een toch indrukwekkende topcase, groter windscherm en nog wat extra deflectoren. Gevoelsmatig zouden wij dus die richting uitgaan, omdat het enige echte minpunt van de B, namelijk de turbulenties, dan ook meteen is uitgevlakt. Een eventuele passagier zal die keuze zeker ook appreciëren. In de VS blijven Baggers echter ongemeen populair, dus daar denken ze er blijkbaar anders over.
In de volgende editie van M&T midden september brengen we een uitgebreid verslag van deze eerste, zeer gesmaakte rij-indruk. En natuurlijk willen we zodra het kan de Amerikanen rechtstreeks in deze heerlijke strijd betrekken.