We kennen Brixton vooral van retro vormgegeven tweewielers voor de startende motorrijder met een cilinderinhoud tot 250cc. Nu denkt het merk klaar te zijn om ‘dubbel of niets’ te spelen met de Brixton Crossfire 500 (X). Ik mocht drie dagen op stap met deze schone en dat ging niet onopgemerkt voorbij.
Want dat het een beauty is staat buiten kijf. De afwerking is bovendien feilloos. En dat zie je dadelijk. Bij de eerste ontmoeting wandel ik enkele rondjes om de motor en ik kan alleen maar besluiten dat ze kosten noch moeite hebben bespaard om een degelijk eindproduct af te leveren. Elk onderdeel voelt solide aan en de verhoudingen kloppen. Ik zie geen miskleunen en een paar fraaie details maken het plaatje helemaal compleet. Het is een van die weinige motoren die ik zou kopen zonder ook maar één onderdeel te vervangen. Het meest in het oog springt natuurlijk de tank. Het is een gewaagde maar geslaagde zet die meteen zijn identiteit verklaart en versterkt. Een uniek ontwerp dat overal de aandacht trekt en steevast op positieve commentaren wordt onthaald. Verder vinden we ook in de voetsteunen de herkenbare X als voorbeeld van die fijne details. De koplamp heeft weinig verrassend een ronde vorm met een felle LED die de rand afbakent. Wel verrassend is de ingewerkte windroos in de koplamp, die kan helpen het noorden niet te verliezen. Ook het achterlicht is een LED die nauw aansluit onder het lederen zadel. Verder vinden we een chromen tankdop die wel enige gewenning vergt om te openen en sluiten. Spaakvelgen met Pirelli rubbers vervolledigen de styling. Bij de lancering zijn er twee versies beschikbaar, de zilveren standaardversie waarmee ik op stap ben, en de Crossfire 500 X die zich vooral onderscheidt door zijn zwarte kleurstelling, een andere nummerplaathouder en een alternatief zadel.