Bij de lancering van de Spyder mikte Can-Am op een specifieke doelgroep, eerder de ex-motorrijders, 50-plussers, geschikt voor middel- en lange afstanden, eventueel met duo. Een goed gevulde portefeuille was ook een voorwaarde. Met de Ryker willen ze de markt anders benaderen.
Met z’n flashy kleurtje lijkt de Ryker wel een nieuw mars-voertuig, maar de proporties zitten juist. Can-AM wil duidelijk scoren bij een jonger publiek van 30-plussers en de Ryker als hip stadvoertuig of speelmachine voor de korte afstand positioneren. De Ryker komt in 3 verschillende varianten. De basisversie wordt aangedreven door een 600-cc, tweecilinder. Dat blok produceert 50 pk aan 7.300 opm. Dan is er een Ryker met een 900 cc driecilinder, die 82pk aan 8.000 opm produceert. Van diezelfde versie is er ook een Rally-variant, die wij aan de tand voelden.
Wat meteen opvalt is dat men wel degelijk aan heel wat details heeft gedacht.Zo is het stuur horizontaal regelbaar en kunnen de voetsteunen verschoven worden over een lengte van een 50-tal cm. Verder is ook de stand van de voetrem aanpasbaar, zoder dat je daar gereedschap voor moet opdiepen. Op die manier kan iedereen, groot of klein, er snel een comfortabele positie op vinden. Je hebt doordat de benzine-tank een stuk hoger staat wel echt het gevoel in het tuig te zitten en er niet bovenop. Iets wat mij wel bevalt.