Toch heeft de 450SR de uitstraling van een volwassen sportmotor en dat is dan vooral te danken aan z’n vormgeving, die ik als neo-GP betitel, compleet met de hippe winglets die we uit de MotoGP kennen. De CFMOTO is de enige machine in z’n segment die ermee uitgerust is.
Maar het hart van deze motorfiets is uiteraard CFMOTO’s volledig nieuwe, compacte, 449cc paralleltwin. In tegenstelling tot andere kleine twins – zoals de Kawasaki Ninja 400 en de Yamaha R3 en CFMOTO’s andere paralleltwins – die allemaal een 180° krukas gebruiken, heeft deze motor een krukas van 270°. De keuze daarvoor ligt in de gelijkaardigheid , qua ontstekingsinterval, met een 90° V-twin. Deze motorconfiguratie brengt voordelen qua tractie met zich mee, maar maakt ook dat de SR450 een beetje zoals een erg schrille Ducati klinkt, al klinkt dat laatste natuurlijk contradictorisch. Het blok is voorzien van dubbele balansassen, die onderweg naar het maximale toerental van 12.3000 opm, alle sporen van ongewenste vibratie moeten uitwissen.
De originele Chinese versie van deze Euro 5-conforme motor levert een indrukwekkend vermogen van 50 pk (aan 9.500 opm) af, terwijl het koppel 39.30 Nm (aan 7.600 opm) bedraagt. Maar om de machine in Europa aan de A2-rijbewijsnormen te laten voldoen, werd het blok gedetuned tot 46.3 pk (aan 10.000 opm), al bleef het koppel daarbij wel ongewijzigd. CFMOTO claimt dat het paralleltwin blok meer dan 4.000 uren aan hoge toerentallen op de dynamometer draaide en acht het dan ook volkomen betrouwbaar. De garantietermijn van vier jaar moet dat verder onderstrepen.