Rij-indruk: CFMOTO 700CL-X Heritage

Het is bijna twee jaar geleden sinds CFMOTO de wereld op de EICMA voor het eerst liet kennismaken met de 700CL-X familie. Toen kregen we een niet-identieke drieling te zien. Op hetzelfde platform bouwen ze immers een Heritage, Sport en Adventure. Wij mochten nu proeven van die eerste, de twee broertjes volgen de komende maanden.

CFMOTO is zoals bekend een mastodont in de productie van quads en motorblokken, en het heeft een innige relatie met KTM, waarvoor het onder meer de LC8-blokken bouwt. Het motorgamma bestond tot op heden uit modellen die min of meer werden samengeraapt uit onderdelen die ze voor anderen produceerden, maar met de 700CL-X reeks komt daar verandering in. Naar verluidt werd zowel het motorblok als het chassis in huis ontworpen en geproduceerd. Daardoor is het een van de eerste modellen op onze markt dat niet op een of andere manier verbonden is met bestaande motoren uit Japan of elders. Voor de randapparatuur ging CFMOTO shoppen bij gevestigde waarden als J.JUAN (recent overgenomen door Brembo) voor de remmen en KYB voor het veerwerk. Dat zijn verstandige keuzes die een goede prijs/kwaliteitsverhouding waarborgen. De styling werd dan weer uitbesteed aan de Kiska studio, nauw verbonden met KTM. Zo blijft er toch nog een Europese connectie.

Geen doorslagje

En de styling van de Heritage is zonder meer geslaagd. Hij heeft een heel eigentijdse uitstraling en een herkenbaar, eigen gezicht. We zien hier en daar referenties naar andere merken, zoals de X die ook bij Brixton opduikt en in zijn geheel is er goed gekeken naar diverse Europese scramblers op de markt, maar de tijd dat je dadelijk dacht dat het een lui doorslagje van deze of gene Japanner was, is definitief voorbij.

Bovendien staat de afwerking ook op echt hoog niveau: het zadel is mooi, het kabelwerk is tot een minimum beperkt, het kleine uitlaatje ziet er heel fraai uit en klinkt ook nog eens geweldig. Een detail, maar in mijn ogen zeer belangrijk, is dat alle knoppen en schakelaars zeer fijn aanvoelen. Enkel een TFT-schermpje ontbreekt nog, maar dat is een economisch te verdedigen keuze en bijvoorbeeld Yamaha maakt die ook nog steeds. Als compensatie krijg je wel twee rijmodi en cruise control, uitzonderlijk in dit segment en prijsklasse. De goede verstaander weet daardoor ook dat deze 700CL-X dus ook over ride-by-wire beschikt en dat opent vele mogelijkheden.

Karaktervol

En dat is een goede zaak, want de volledig nieuwe 693cc crossplane staande twin heeft veel potentieel in huis, maar levert dat nog niet heel fijnbesnaard af. De 73 pk en 68 Nm zijn puik in deze klasse (de MT-07 levert identieke prestaties) maar het topvermogen zit wat verstopt in de hogere toerenschaal. Tot 6.500 opm. bouwt de kracht heel gestaag op, om dan rond de zevenduizend toeren plots helemaal los te breken, maar dan zit je wel al dicht bij de rode zone. Naarmate de dag vorderde leerden we het blok beter kennen en het gashendel fijner doseren, en dan konden we wel meer dan sportief door de fijnste stukken van de Ardennen knallen – en dat mag je letterlijk nemen.

We vergelijken natuurlijk onbewust met het zeer gelijkaardige blok van de MT-07, en dat is veel lineairder, maar daardoor ook minder karaktervol. Je zou de 700CL-X kunnen omschrijven als een speelse puppy die kan uitgroeien tot een rashond, maar dan wel nog wat opleiding kan gebruiken. Het is wel zeker dat de Chinezen daarvoor alle fundamenten hebben gelegd. Het instelbare koppelingshendel laat zich licht bedienen en de versnellingsbak doet perfect en fijngevoelig zijn werk. De remmen functioneren zelfs met maar een enkele schijf vooraan meer dan voldoende. Wie echt de hooligan wil uithangen, kan blijkbaar in optie een uitbreidingsset bestellen om toch dubbele ankers vooraan te hebben. Slim gezien. De aangekondigde Sport-versie zal bijvoorbeeld wel twee schijven krijgen.

Frivool

En de hooligan uithangen kan echt wel op deze stijlvolle nieuwkomer. Het rijwielgedeelte staat met dank aan KYB op punt en met een rijklaargewicht van net onder de 200 kilogram is de CL-X een echte speelvogel. Er is duidelijk gekozen voor een licht en direct stuurgedrag en je neemt met verrassend gemak alle hairpins en ronde punten die de Ardennen je toewerpen. De rechtuitstabiliteit presteert op een minder niveau, maar in deze prijsklasse is het onmogelijk om die beide uitersten te combineren. In dit segment is de keuze voor het frivole ook absoluut de juiste, want krappe stuurwegen en hip stadsverkeer vormen z’n natuurlijk biotoop. Met echt diepe putten of drempels heeft de achterveer wel wat moeite, maar dat hebben we in deze klasse ook al veel erger meegemaakt. Met het kwieke stuurgedrag kan je bovendien ook snel om die obstakels heen laveren.

Uitdager

Als de ingenieurs dat motorblok dus nog iets beter kunnen africhten, dan werpt deze 700CL-X Heritage met een vraagprijs van net iets meer dan zevenduizend euro zich zonder twijfel op als een uitdager in het Scrambler gamma. De Yamaha MT-07 is ongeveer 500 euro duurder, maar ziet er helemaal niet zo fraai uit en heeft geen cruise control en rijmodi, maar wel twee schijven vooraan. Een Ducati Scrambler 800 heeft meer longinhoud, maar identieke prestaties voor minstens 2.500 euro meer. Een andere logische benchmark is de Benelli 752 S, die eveneens identieke pk’s en koppel laat optekenen en maar een beetje duurder is. Die Italo-Chinees heeft echter een teleurstellend rijwielgedeelte en de afwerking speelt op een heel ander, lager niveau. CFMOTO heeft dan ook potentieel een hit in handen. Enkel nog de puntjes op die ‘i’ in het midden zetten.   

In de november-editie van M&T brengen we een uitgebreider verslag van deze eerste testrit.

Tekst: Tom Vander Sande

Foto’s: Jonas Roosens

 

CFMOTO 700CL-X Heritage
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 693 cc
Drooggewicht: 183kg
Rijklaar gewicht: 196kg
Vanaf: € 7.048,00
Geschreven op 17 september 2021
© Motoren & Toerisme