Rij-indruk CFMOTO 800MT

Een goed half jaar geleden verraste het Chinese CFMOTO ons aangenaam met de 700CL-X familie, drie stijlvolle nakedvarianten. Met de 800MT zetten ze nu een volgende stap in de ontwikkeling van het gamma. Net als bij de 700 maakt het bedrijf handig gebruik van de relaties met KTM, want het blok heeft duidelijke gelijkenissen met de 790-krachtbron van de Oostenrijkers. Het design is ook mee getekend door Kiska, de huisontwerper van KTM en aanverwanten.

En dat merk je echt wel dadelijk. We prezen een half jaar geleden al het uiterlijk van de CL-X, en kunnen nu ook enkel aanstippen dat de 800MT er meer dan gelikt uitziet. Dat geldt zeker voor de Touring-versie, die in tegenstelling tot de Sport gespaakte velgen heeft met  opvallende goudkleurige velgen. De MT heeft de gekende, typische lijnen van een middenklasse allroad, maar voegt daar toch een eigen stijl aan toe. De compacte koplamp met de ledstrip bovenaan geeft hem een eigen smoel, en de standaard, stevige valbaren zorgen voor een stoere look. Zeker de blauwe kleurstelling van onze Touring-modellen oogt ook erg fris en modern. De Sport kan je naast onze zwarte testmotoren ook in die kleur bestellen, maar in onze vloot testmodellen gaan de Tourings dus met de schoonheidsprijs aan de haal.

Gebakkelei

De Touring-versie wint natuurlijk ook de uitrustingsprijs, want hij heeft naast de al erg complete uitrusting van het basismodel nog een aantal leuke extra’s in huis. Standaard beschikt de 800MT over een erg mooi en goed afleesbaar 7” TFT-scherm met twee rijmodi en bluetoothconnectiviteit via een gratis app, een verstelbaar windscherm, ride-by-wire, hellingshoek-ABS, cruisecontrol, volledige LED-verlichting en zelfdovende knipperlichten. In het dashboard zitten zelfs een 12V-stekker en twee USB-aansluitingen verwerkt.

De Touring doet daar nog de mooie spaakwielen, een stuurdemper, handkappen, middenbok, bandendrukcontrole, carterbescherming en een verwarmd zadel en verwarmde handvatten bij. Dat is een erg complete lijst in deze (prijs)klasse. En we ondervinden aan den lijve dat het voor doorrijders ook een echte meerwaarde biedt. We testten immers in de uitlopers van de Pyreneeën, en vroeg in de ochtend schommelt de temperatuur er nog rond het vriespunt. Bij de eerste tussenstop wordt er dan ook flink gebakkeleid om de Touring, want op het warme zadel en met de handjes achter de kappen is het heerlijk raggen, terwijl de collega’s op de Sport-versie verkleumde vingers hebben en zich stampvoetend trachten op te warmen.

Rodage

Afgezien van de lage temperaturen hebben de organisatoren wel een heerlijk testparcours uitgekozen. We logeren op een terrein met mooie lodges een stukje buiten Gerona, en vijftig meter buiten de poort dient zich de eerste van duizenden bochten aan die we die dag soldaat maken. De eerste kilometers moeten de banden nog wat opwarmen en het lichaam moet zich nog aan de omstandigheden aanpassen, maar al snel wordt de rit speels en vertrouwenwekkend. Dat is in de eerste plaats te danken aan het onverwacht frivole stuurgedrag van de 800MT. Het geheel weegt rijklaar 230 kilogram, maar zodra je aan de rol gaat lijkt hij een stuk lichter en zou je eerder denken in het zadel van een 600cc te zitten. Het weggedrag doet me dadelijk denken aan dat van de geweldige Suzuki V-Strom 650 die ik een tijd in mijn garage had staan, en dat is echt een compliment. Maar deze Chinese 800 doet daar wel een hele klets bij als het op power en remkracht aankomt. Het 799cc-blokje is helaas wel nukkiger van karakter dan de degelijke en voorspelbare wegligging.

De oorzaak van dit euvel ligt voor een groot stuk ook in de elektronica verscholen. De MT is uitgerust met ride-by-wire, een Bosch injectie en een IMU die het geheel in goede banen leidt. Dat schept voor ingenieurs ongekende mogelijkheden, maar het vereist ook een heel nauwgezette programmatie om tot een perfect huwelijk te komen. Zo onderscheidt de MT zich met een in deze klasse eerder uitzonderlijk hellingshoek-ABS, maar vreemd genoeg ontbreekt tractiecontrole, een feature die met de hardware aan boord eenvoudig toegevoegd kan worden. Dat staat middels een update ook op het programma, maar daar kunnen we ons dus nog niet over uitspreken. De exemplaren die wij konden testen voelen daarom nog een beetje onaf aan, maar dat weerhield ons er niet van om na verloop van tijd wel erg snel over Spaans berg en dal te knallen.

Conclusie

De mantra dat de Chinezen snelle stappen voorwaarts zetten wordt dus met deze test nog maar eens bevestigd. De 800MT is inderdaad een nieuwe stap in de evolutie van CFMOTO, en een goede stap. Het weggedrag staat zonder meer op het niveau van de gevestigde concurrenten en overstijgt het zelfs in sommige gevallen. Een rechtstreekse vergelijking zal dat verder uitwijzen. Als CFMOTO zijn laatste details afgesteld krijgt, kunnen ze hun motorfietsen zonder blozen naast de gevestigde waarden zetten, en daarnaast ook uitpakken met wat meer uitrusting, maar hun aloude argument dat ze veel goedkoper zijn dreigen ze door de technologische inhaalbeweging wel te verliezen. De prijs van de 800MT nadert die van bijvoorbeeld de Triumph Tiger 850 Sport of Yamaha Tracer 9 immers met rasse schreden. 

In de april-editie van M&T vind je een uitgebreid testverslag van deze eerste rij-indruk. 

 

Tekst: Tom Vander Sande - Foto’s: Ula Serra Prats  

CFMOTO 800MT Sport
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 799 cc
Rijklaar gewicht: 231kg
Vanaf: € 10.999,00
CFMOTO 800MT Touring
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 799 cc
Rijklaar gewicht: 231kg
Vanaf: € 12.599,00
Geschreven op 5 april 2022
© Motoren & Toerisme