Enkele maanden geleden presenteerde Ducati een gloednieuw V2-motorblok, maar dat ging niet zonder controverse. Ducatisti reageerden verontwaardigd omdat het vertrouwde desmodromische kleppensysteem plaats moest maken voor conventionele klepveren. Velen vreesden dat het kenmerkende Ducati-karakter zou verdwijnen, enkel om de productie te vereenvoudigen en de onderhoudskosten te drukken—een beslissing die, volgens sommigen, eerder uit de boekhoudafdeling kwam van Audi dan uit een gepassioneerde R&D-afdeling. Maar is die bezorgdheid wel terecht? We gingen op pad met de nieuwe Multistrada V2 S, de eerste motor die met dit blok is uitgerust, en zeker niet de laatste.
Naar mijn gevoel heeft de Ducati Multistrada V2 vaak in de schaduw gestaan van de grotere V4 en de stevige concurrentie in deze klasse. Toch denk ik met plezier terug aan een prachtige trip naar Zuid-Zweden met de Yamaha Tracer 9 GT, Honda NT1100 en de Ducati Multistrada V2 S. Tijdens die rit maakte de Italiaan een diepe indruk op me—de perfecte balans tussen sportief rijplezier en comfort. Niet de goedkoopste optie, maar wel een stijlvolle en speelse motor die hoog op mijn shortlist stond voor een toekomstige aankoop. Des te nieuwsgieriger was ik naar deze nieuwe Multistrada V2 S. Op het eerste gezicht lijkt er weinig veranderd, maar onderhuids is hij bijna onherkenbaar. In het Spaanse binnenland achter Valencia zochten we het uit!