Conclusie
Ducati verlegt met deze Multistrada V4 opnieuw grenzen, en dat is in een felbevochten segment niet zo eenvoudig. In eigen huis verleggen ze grenzen door de herintroductie van klepveren, maar ook in het trailsegment in het algemeen zet deze V4 een nieuwe standaard. Het is de krachtigste Trail op de markt, maar tegelijk is hij qua stuurgedrag ontzettend lichtvoetig en meer Ducati dan ooit tevoren. Op papier is z’n gewichtsvoordeel ten opzichte van z’n concurrenten waar we in dezelfde periode me op pad gingen niet opzienbarend, maar in de praktijk voelt hij wel lichtvoetiger aan. En zeker ten opzichte van z’n voorganger is het verschil duidelijk, zelfs met dat grotere 19 duims voorwiel. De elektronica en andere elementen zoals remmen, vering en de quickshifter staan op een ondertussen ongekend hoog niveau. Dat maakt van deze nieuwe Multistrada een fantastisch pakket voor de sportieve motorrijder die toch comfort wil. Dat het kostenplaatje dat daaraan vasthangt hoog is, is logisch en helaas onvermijdelijk. Dat weten ze in Duitsland even goed.
Prijzen:
- België: € 19.290,00 - S-Versie: € 22.190,00 - S Sport: € 23.990,00
- Nederland: € 22.390,00 - S-Versie: € 25.590,00 - S Sport: € 27.590,00
De S-versie heeft een 6,5 " dashboard (ipv. 5"), de Skyhook vering en grotere 330 mm remschijven vooraan. De Sport doet daar nog een Akrapovic uitlaat en carbon voorspatbord bij.
Los daarvan zijn er nog een aantal verschillende uitrustingsniveau's.
Een uitgebreidere test lees je in de eerste editie van M&T van 2021.
Tekst : Tom Vander Sande - Foto's: Jonathan Godin