Rij-indruk: Electric Motion

De elektrische revolutie draait op volle toeren bij de vierwielers, terwijl die bij onze geliefde tweewielers eerder met horten en stoten op gang komt. Toch is er een nichemarkt waarin deze elektrificatie als de logica zelve klinkt. 

Electric Motion, die naam zegt je waarschijnlijk niet veel en het klinkt nogal zweverig Amerikaans maar het is een Franse fabrikant van elektrische trials. Een tak van de motorsport die vraagt om een precieze beheersing van de motor. De voorbeelden op YouTube zijn talrijk en het is spectaculair om te zien hoe deze atleten de zwaartekracht tarten als ze meters hoogspringen op de meest onwaarschijnlijke obstakels. Ik heb er steeds met veel bewondering naar gekeken maar nooit de ambitie gehad om dit ooit uit te proberen, het leek me nogal buiten mijn bereik. Maar deze opvatting was onterecht zo blijkt. 

Lejeune

De familie Lejeune is een klinkende naam in deze wereld. Ingegeven door de passie van hun vader, Pépé Lejeune gooien de drie broers hoge ogen in allerlei trialwedstrijden. Een van de broers, Eddy werd zelfs driemaal wereldkampioen en meermaals hebben ze samen de top drie gedomineerd in het Belgische Kampioenschap. Van een epische familiefoto gesproken... Tientallen jaren later blijft de passie even sterk aanwezig maar nu is het tijd om op een andere manier prijzen te winnen. Eric Lejeune zet zijn schouders onder het ambitieuze project van Philippe Aresten voor de uitrol van Electric Motion in België. De Franse Philippe is de uitvinder en bezieler van Electric Motion, maar voordien was hij de zaakvoerder van Scorpa waarmee hij zelfs even de nummer één was in Europa qua verkoopcijfers. Maar met de steeds strengere emissienormen voor tweetaktmotoren beslist hij om het geweer van schouder te veranderen. Sedert 2011 werkt hij aan de ultieme elektrische trials met het voorlopige modellengamma als toppunt. 

Perfecte match

Elektrische motoren staan bekend om hun koppel vanaf nul toeren. Daarnaast zijn elektrische motoren minder geschikt voor hoge snelheden omdat de batterij dan vliegensvlug leegloopt. Laat dat nu net twee eigenschappen zijn die perfect passen bij het gegeven van de trialsport. Vanuit het niets heb je het maximum aan koppel om een momentum op te bouwen voor allerlei hindernissen en hoge snelheden worden op deze parcours toch niet gehaald dus de accu hoeft niet groot en zwaar te zijn. De elektrische trial is niet volledig nieuw maar de meest recente modellen worden nu uitgerust met een hydraulische diafragmakoppeling. Dit bleek de ontbrekende eigenschap richting succes. Met deze koppeling hoef je niet te schakelen maar kan je het koppel opbouwen voor die nodige krachtige impuls. Het werkt ontzettend vlotjes al heb ik deze functie niet al te veel gebruikt omdat de motor vanuit stilstand al genoeg koppel heeft om pittig vooruit te accelereren. Voor de professionals is dit natuurlijk wel essentieel om over de hinderissen heen te wippen. Met de koppeling is mogelijk om het vermogen perfect te doseren als je stapvoets vooruit bolt. Andere trial merken zoals GasGas en Yamaha hebben ook elektrische prototypes klaar te staan, maar Electric Motion is voorlopig het eerste merk waar de particulier terecht kan. 

Epure
Epure

Epure en Escape

Door het beperkt aantal bewegende onderdelen wordt het onderhoud beperkt tot ketting, tandwielen en ophanging. Voor mij rest enkel de vraag hoe lang de accu het volhoudt, maar die balans zullen we pas over een paar jaren kunnen opmaken. Het gamma van Electric Motion bestaat momenteel uit zes modellen. Je hebt de Epure met drie afgeleide en de Escape met drie varianten. De Epure is zoals een trial hoeft te zijn terwijl de Escape een fijn zadel heeft waardoor die eerder de enduro-markt viseert. Toegeven na een uur al staand te ravotten op de Epure is dat zadel van de Escape wel aangenaam, het is zelfs verrassend comfortabel tijdens het offroad rijden en ik word stiekem wel gelukkig van deze nonchalante houding. Ik voel me plots de toerist op dit terrein als ik op m’en dooie gemak geruisloos door de bossen bol. De Epure claimt een autonomie van 43 kilometer en de Escape van 61 km. Meestal heb ik mijn twijfels bij dergelijke cijfers maar deze keer zou ik ze geloven. We zijn een drietal uur bezig, weliswaar aan zeer lage snelheden omwille van het parcours maar de batterij is nog steeds voor zeventig procent gevuld, of hoe Eric Lejeune het verwoordt “de rijder is moe voordat de motor moe is” en hij heeft gelijk. Bovendien kan je op een uur tijd de batterij voor tachtig procent volladen. In de veronderstelling dat er een stopcontact is in de buurt en dat kan wel is tegenvallen in bosrijke gebieden. Met een gewicht van om en bij de 75 kilogram voor de Epure en 85 kilogram voor de Escape (afhankelijk van de uitvoeringen) is deze elektrische opstelling met accu nauwelijks enkele kilo’s zwaarder dan traditionele motoren. Helemaal leuk is dat deze motoren gehomologeerd zijn als een 125 cc waardoor de motor zeer toegankelijk zijn voor een groot publiek. Daarnaast is de motor vrijgesteld van registratiebelasting en honderd procent aftrekbaar, terwijl er zelfs in Vlaanderen een ecologische korting voor particulieren is. Het volledige verslag van Electric Motion in Bilstain lees je in de volgende editie van Motoren & Toerisme.

Epure
Epure

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Maxime Lejeune

Website: www.electric-motion.fr/en/

Geschreven op 3 juni 2021
© Motoren & Toerisme