Rij-indruk: Energica Experia

Het jaar is half om en ik durf al te zeggen dat deze Energica Experia wel eens de motor van het jaar zou kunnen worden. Er wordt een bereik van maar liefst 420 km onder ideale omstandigheden opgegeven en 256 km gecombineerd. Als dit klopt, dan wordt elektrisch toeren een stuk realistischer.

Het blijft een feit dat de elektrische evolutie bij onze vierwielige collega’s een ongekende groei kent, met bijna wekelijks nieuwe modellen, terwijl het bij motoren om verschillende reden niet wil doorbreken. Bereik en prijs zijn de voornaamste pijnpunten. En net als bij de auto’s moeten we het hebben van pioniers terwijl de grote merken het nog steeds laten afweten. Energica is een Italiaans bedrijf dat zich ironisch genoeg heeft genesteld in Modena, het centrum van alles wat exotisch is op wielen. En net als anderen uit de buurt, kent het bedrijf zijn oorsprong in de racerij. Hun eerste modellen voor straatgebruik waren dan ook vooral sportief getint. Met de Experia lanceert het volledige elektrische merk een eerste toermotor. Toeren betekent afstanden malen en het blijft dus een uitdaging om dat te combineren met batterijen. 

2022_Energica_Experia

Honderd kilogram

We trekken naar de Dolomieten in het noorden van Italië, misschien wel één van de meest geliefde regio’s van de reizende motard. De omgeving is adembenemend net als de kronkelwegen die van kam naar kam lopen, een absolute aanrader en de perfecte testplek voor een toerist. De Experia staat op een compleet nieuw platform, al zijn enkele onderdelen zoals remmen en velgen overgenomen van de bestaande, sportieve line-up. Voordien was het batterijpakket een zwaar rechthoekig blok volgepropt met batterijcellen. Met het nieuwe platform zien we een slankere behuizing die beter de wetten van de fysica volgt in termen van gewichtsverdeling. Dit nieuwe systeem heeft ongeveer hetzelfde volume, maar met geëvolueerde technologie aan boord toch een grotere capaciteit van 22,5 kWh. Dat is meteen een record voor een motor en de batterij alleen al weegt ongeveer honderd kilogram. Daarom wordt er op andere onderdelen zoveel mogelijk gewicht bespaard. Zo is de elektromotor tien kilogram lichter en beter gepositioneerd in de gehele machine. Zelfs de olie voor de beperkte smering is afgenomen van 2 liter naar 0.2 liter. Het frame is deels van aluminium en verder verstevigd om koffers en een extra passagier aan te kunnen. Tot slot hebben ze de monoshock minder opzichtig centraal geplaatst, in plaats van zijdelings. 

Achteruit

Naast de Harley-Davidson LiveWire en de BMW CE04, is dit mijn derde elektrische motorervaring en dus eerste kennismaking met Energica. Voorlopig start je deze geladen tweewieler nog met een klassieke sleutel maar een keyless systeem behoort tot de opties. Daarna moet je de motor activeren met de rode kill switch en is er slechts een groen lampje op het display dat waarschuwt dat dit koppelmonster klaar is om weg te spurten. Los daarvan hoor je niets, en er is ook geen enkele vibratie. En dit blijft toch een dingetje bij elektrische motoren. Bij stilstand moet je het gashendel met je leven bewaken, want een nonchalante draai en je vliegt echt weg. Wanneer de zijstandaard is uitgeklapt, wordt de motor gelukkig wel gedeactiveerd. Als je wat langer op de startknop duwt schakel je de achteruitversnelling in. Met z’n 260 kg is de Experia niet meteen een zwaargewicht, maar ook geen pluimpje, dus het kan wel eens van pas komen. Let enkel op als je de motor op een steile helling plaatst want er is bizar genoeg geen automatische rem aanwezig, en er zijn uiteraard geen versnellingen, dus kan de motor wegrollen en vallen. Via het display kan je zeven verschillende rijmodi kiezen. Die zijn gekoppeld aan de gasrespons, de motorrem en de tractiecontrole. De vering is volledig instelbaar, maar nog niet elektrisch, al zou dit in een later stadium wel op de planning staan. 

2022_Energica_Experia

Rijden zonder remmen

Tijd om te rijden. De batterij geeft 90 procent aan en ik zet de tripmeter op nul. Naast het stuurgedrag en het motorkarakter, ben ik in de eerste plaats benieuwd naar het bereik. De cijfers scheppen immers hoge verwachtingen. We zitten al diep in de bergen bij Selva di Val Gardena dus krijgen we meteen een reeks bochten voorgeschoteld. Ik testte net nog de vinnige Ducati Multistrada V2 die ik toch als een mogelijke tegenstander beschouw, en ik kan meteen zeggen dat het extra gewicht amper voelbaar is. Het scheelt tegenover de Multi met een volle tank ook maar 35 kg. Zeker de goede verdeling van het gewicht heeft zijn positief effect op de stuureigenschappen van de Experia. Het vertrouwen is er meteen en de motorrem die in drie standen instelbaar is, werkt niet alleen functioneel maar ook zeer aangenaam. Eens je door hebt wat te verwachten van de motorrem, kan je bijna uitsluitend met het gashendel rijden zonder de remschijven op te warmen. Op het dashboard zie je ondertussen dat de batterij dankzij de regeneratie wordt opgeladen. Zeker hier in de bergen is het handig met de hoogteverschillen om geen kinetische energie te verkwisten De sterkte van het remlicht is overigens niet alleen gekoppeld aan de fysieke remmen maar ook aan de motorrem. Die fysieke remmen zijn van Brembo en werken prima als je ze nodig hebt, toch is het op de momenten van hard remmen dat het extra gewicht zich wat laat gelden.

2022_Energica_Experia

Prijzen

Als geld geen obstakel was, dan zou ik de uitdaging met veel plezier opnemen, maar 30.900 euro in België blijft wel erg veel. Toch zijn er enkele kanttekeningen bij deze prijs. Allereerst is de vergelijking moeilijk te trekken met benzinemotoren. Leg je hem tegenover een Ducati Multistrada V2 of V4? Zo simpel is het helaas niet. Op vlak van rijeigenschappen en acceleratie kan deze Experia zeker met de grote jongens mee al is het uitrustingsniveau en de afwerking net iets meer doorgedreven bij de gevestigde waarden. Wel interessant voor deze elektrische motor zijn de drie pijlers die de experia financieel toegangkelijker maken. Allereerst heb je een eenmalige belastingsvermindering van vijftien procent op de waarde van je motor met een maximum van € 3.140,00. Maar nog belangrijker is de vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting. Deze bedragen tellen anders flink op bij de grote kleppers en dan wordt het verschil plots een stuk minder groot of zelfs onbestaande naargelang je vergelijking. Deze eerste Experia is trouwens wel een launch-editie met extra opties zoals een volledige kofferset (112 l), handvatverwarming en extra stickers op de aluminium velgen, maar begin 2023 volgt een basismodel dat ongeveer tweeduizend euro goedkoper zou zijn. Los van de aankoopprijs is er toch al een volgende horde genomen. Het bereik lijkt steeds realistischer te worden, al zou een langeduurtest hier niet ongepast zijn om uitsluitsel te geven. Hopelijk kunnen we dat binnenkort regelen, want de Energica Experia is nu al te bestellen en begin deze herfst worden de eerste leveringen gepland. Als enige hofleverancier voor de FIM Enel MotoE World Cup weten de Italianen al even hoe ze snelle elektrische motoren moeten maken, en met deze grensverleggende Experia hoort daar nu ook een sportieve tourmachine bij die de grote constructeurs toch zenuwachtig moet maken.

In het volgende nummer van Motoren & Toerisme lees je het volledige verslag met beelden van de persdag. Of je test de nieuwe Energica Experia zelf! Deze is van 4 tot en met 9 juli beschikbaar voor een testrit bij de officiële Energica-dealers: https://www.energicamotor.com/nl/

2022_Energica_Experia
Energica Experia
Motor: vloeistofgekoelde
Rijklaar gewicht: 260kg
Vanaf: € 30.900,00
Geschreven op 17 juni 2022
© Motoren & Toerisme