Rij-indruk Fantic Caballero 700

Fantic is een Italiaans motormerk met een rijke geschiedenis dat de laatste jaren aan een stevige heropleving bezig is. Als nieuwe mijlpaal lanceren ze nu hun eerste ‘grote’ motorfiets, de Caballero 700. Voor die stijlvolle scrambler werken ze nauw samen met Yamaha, en als kwaliteitskeurmerk kan je natuurlijk moeilijk beter doen. Het CP2-motorblok van onder meer de MT-07 huist zo in een erg originele bloedverwant uit Venetië.

Fantic is een historisch Italiaans merk dat het levenslicht zag in 1968 en de voorbije jaren na een moeilijke periode echt aan een renaissance bezig is. Met de nieuwe Caballero 700 willen de Italianen nu de poort echt openbreken. Het breekijzer dat ze daarbij kunnen hanteren is de prima relatie die ze tijdens die drie jaar rond de tafel met Yamaha hebben opgebouwd. Zo wordt er veel kennis en productiecapaciteit uitgewisseld voor de elektrische fietsen, maar als kers op de taart stelt Yamaha ook een jaarlijks quotum van zijn succesvolle CP2-motorblokken ter beschikking. Op dit moment zijn dat er zo’n 1.500, maar het plan is natuurlijk om dat bij succes verder uit te bouwen.

Knipoog

Net als de andere recente modellen van Fantic ziet ook deze Caballero 700 er patent uit. Design kan je met blind vertrouwen in de handen van (Noord-)Italianen laten, en dat is ook hier het geval. De Caballero knipoogt op moderne wijze naar de heritage en vindt met strakke, eenvoudige lijnen een prima evenwicht tussen een scrambler en een roadster. Het meest opvallende zijn de CNC-gefreesde frame- en kroonplaten met hun matchromen look.

De ronde koplamp en de gelijkaardig vormgegeven tellerpartij maken het plaatje compleet. Die tellerpartij bevat ook een echt rond TFT-scherm, en dat is volgens Fantic behoorlijk uniek. Mij vallen vooral de hoge resolutie en perfect leesbaarheid op. Het bevat ook sober alle nodige informatie en is met de twee drukknoppen eenvoudig te bedienen. Heel veel moet je daar ook niet in zoeken, want de Caballero voert eenvoud hoog in het vaandel. Er zijn drie rijmodi: Street, Offroad en Custom. Die modi behelzen overigens enkel de tractiecontrole en bochten-ABS. Er zit een IMU in de deze scrambler, maar die beïnvloedt de vermogensafgifte in de rijmodi niet. Als je het zand induikt kan je kiezen voor TC aan of uit, en ABS kan je enkel achteraan of helemaal uitschakelen.

Fantic wijzigde niets aan de CP2 staande twin zelf, maar werkte wel hard aan een eigen in- en uitlaatsysteem en een karakteristieke mapping. Ze claimen daardoor wat meer vulling in de lage toeren en de volle brom die de Caballero maakt bij het starten spreekt dat zeker niet tegen. Het geluid valt echt positief op en verschilt merkelijk van de soundtrack van de Japanse bloedbroeders. Het is moeilijk om het met zekerheid te stellen zonder een direct vergelijk, maar het blokje voelt in ieder geval prima in deze constellatie en het lijkt onderin wat hongeriger. De korte en directe slag op het gashendel zal dat gevoel zeker ook versterken. Het maakt van de Caballero een erg dynamische jongen, misschien zelfs in die mate dat je offroad de aandacht er zal moeten bijhouden. Op straat is een kordaat gashendel echter veel plezieriger dan een sloom exemplaar, want dan heb je het niet helemaal zelf in de hand.

Spaans

Rond dat pittige kloppende hart bouwde Fantic niet enkel een mooie tweewieler, maar ook een die zeer degelijk aanvoelt en motorrijden doelbewust tot zijn essentie herleidt. Het rijklare gewicht van de Caballero bedraagt maar 175 kilogram en in samenspel met het smalle zadel en brede stuur heb je onmiddellijk het gevoel de machine helemaal in de hand te hebben. Gewoon je gewicht wat verleggen volstaat om de Gentleman* de gewenste richting uit te sturen. We konden ondanks de heerlijke stuurwegen de Caballero door de regen moeilijk naar de limiet drijven, maar de Marzocchi-vering met een aanzienlijke 150 mm veerweg verteert bulten prima en stuurt perfect neutraal. Het evenwicht tussen comfort en sportiviteit zit op het eerste zicht zeker juist. Extreme remtesten waren helaas ook uit den boze, maar de enkele 330 mm Brembo met vier zuigers vooraan levert voldoende stopkracht zonder echt te bijten. De versnellingsbak werd met dezelfde verhoudingen overgenomen van Yamaha, en dat werkt ook prima. De koppeling is misschien niet de lichtste, maar storen doet dat niet. Beide hendels kan je overigens met een draai aan een wieltje afstellen.

Conclusie

Het herrezen Fantic past helemaal in de renaissance van legendarische Italiaanse merken die zich de voorbije jaren aftekent. De degelijkheid moet zich bewijzen, maar de afwerkingsgraad, de algehele balans en het instant rijplezier beloven alvast het beste. Het succes in onze contreien zal natuurlijk afhangen van de uitbouw van een lokaal netwerk met dealers die het project weten te vertalen. Met een verkoopprijs die net onder de 10.000 euro ligt (NL: € 11.990,00), hebben zij in ieder geval wel al een stevig argument om de strijd aan te gaan met logische concurrenten als de Ducati of Triumph Scramblers.

Een uitgebreid verslag van deze rij-indruk vind je in het volgende nummer van Motoren & Toerisme. 

Tekst: Tom Vander Sande - Foto's: Fantic

Fantic Caballero 700
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 689 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 175kg
Vanaf: € 9.990,00
Geschreven op 16 mei 2023
© Motoren & Toerisme