De merknaam GASGAS is reeds langer bekend in offroad middens. Trial was de core-business van het Catalaanse merk (Gerona), maar daarnaast bouwde men ook enduromachines en cross-countrymodellen. In 2019 werd het Spaanse merk overgenomen door de Pierer Group (lees KTM) en sindsdien gaat het snel.
We werden uitgenodigd in Genk op de tweede editie van United In Dirt, een event van GASGAS waarbij ze Europa rondtrekken met een line-up van nieuwe modellen om deze aan pers en publiek voor te stellen. Tijdens de korte briefing, krijgen we duidelijk te zien dat GASGAS zich nog steeds als Spaans wil profileren. Dat blijkt ondermeer uit de felrode kleuren waarin de standaardmodellen komen. Met hun rode livrei en het dito buizenframe doen de GASGAS ES en SM 700 alvast denken aan een befaamd Italiaans merk. Het management van KTM Sport Motorcycle Belgium, dat ook GASGAS importeert, kan die vergelijking alvast smaken.
Onze twee eerste proefkonijnen zijn de straatgerichte motoren SM 700 en ES 700. De eerste is een supermotard en de tweede een volbloed enduro. Beide motoren delen onder andere het motorblok en frame, maar leggen de nadruk op gans andere aspecten van het motorrijden. In dezelfde stal hebben ze directe oudere broers en zussen. We hebben het hier natuurlijk over respectievelijk de KTM 690 SMC en Husqvarna 701 Supermoto, aan de andere kant de KTM 690 Enduro en Husqvarna 701 Enduro. Op kleine verschillen na lijkt het erop dat als je geïnteresseerd bent in een van deze twee motoren, je kan kiezen uit een oranje, een wit of nu recentelijk een rood exemplaar, telkens onder een andere merknaam met z’n eigen branding. Op zich zijn beide concepten elk op eigen terrein redelijk uniek in het motorlandschap, namelijk lichtgewicht en met een dikke mono in het vooronder.