Meningen verdelen, daar is de Livewire sterk in. Ook meningen van degenen die er nog nooit mee hebben gereden. Net als de meeste onder ons was mijn opinie gebaseerd op bestaande berichten en artikels die circuleren op het internet. Hoog tijd om met een stevige dosis nieuwsgierigheid richting Barcelona te trekken en mijn eigen mening te boetseren over dit kantelpunt in de motorgeschiedenis.
Het hoofdkantoor van Harley-Davidson Spanje ten noorden van Barcelona dient als uitvalsbasis voor deze test. Met de nodige zorg worden we ingelicht over de features van de Livewire. Een elektrische motor is voor mij een primeur dus de briefing is welkom. Wees je er bijvoorbeeld van bewust dat als de motor op actief staat, hij gewoon vertrekt met een draai aan het (gas)hendel. Een omstaander die de grapjas wil uithangen kan je dus zo wegkatapulteren. Om dit te voorkomen, trilt de Livewire lichtjes bij stilstand zodat de rijder bewust is dat 116 Nm klaar staat vanaf nul toeren. Op de display kan je kiezen uit maar liefst zeven rijmodi: rain, eco, sport en road. Daarnaast kan je drie combinaties van persoonlijke instellingen voorprogrammeren voor bijvoorbeeld de stad of wie weet zelfs het circuit. Zo kan je de gasrespons en de motorrem zeer nauwkeurig afstellen. En zeker die motorrem heeft een grote invloed op je rijgedrag. Daarnaast herkennen we de klassieke bediening van Harley, al zou dit systeem bij een opvolger worden aangepast aan de specifieke noden van de Livewire. Zeker de rechter richtingaanwijzer is bij momenten moeilijk te bedienen als je de gashendel stevig moet vasthouden. Verder krijgen we te horen dat de energiebron - de term batterij mogen we vanwege de geavanceerde technologie niet gebruiken - de basis vormt waarrond de motor is gebouwd. In de zogezegde tank bevindt zich de boordcomputer en net als een traditionele motor is er bovenaan een klep om de “tank” of in dit geval de energiebron vol te laden. Het ziet er allemaal zeer netjes uit en de typerende stijlelementen van het Amerikaanse merk zijn aanwezig. Zeer opvallend is de slanke bouw. Maar schijn bedriegt, want het totaalgewicht klokt alsnog af op een aardige 249 kilogram.