Rij-indruk: Honda ADV350

Honda trekt hoe langer hoe meer de kaart van de scooters. Met de lancering van de ADV350 breiden ze die subfamilie nu uit tot liefst negen modellen, waardoor het de grootse tak wordt in het gamma. Je vindt er voor elk wat wils, want met de avontuurlijke ADV heb je naast de sportieve Forza 350 en klassieke SH350i, nu ook een derde optie in het middensegment, met het DNA van de X-ADV.

De familiegelijkenis met de X-ADV is treffend.

En het moet gezegd, de gelijkenis met de grote broer is treffend. De ADV350 is natuurlijk wat compacter, lichter en minder scherp afgelijnd, maar je moet toch twee keer kijken om zeker te zijn wie je voor je hebt. De duurdere, gespaakte wielen van de X-ADV zijn daarbij de grootste weggegever, want de snuit van de 350 kreeg een zeer gelijkaardige koplamp en ook de geanodiseerde UPSD zit prominent in het zicht. De 350 ziet er daardoor bijna even stoer uit als z’n oudere broer en kan dan ook enkel in de smaak vallen. Al zijn er natuurlijk ook verschillen. De 350 is wat lager en het zadel oogt meer zoals dat van een klassieke scooter. En dat heeft als voornaamste reden en grootste voordeel dat de ‘kleine’ veel meer opbergruimte onder dat zadel heeft, zelfs meer dan het dubbele (48 vs. 21 liter) waardoor je er twee integraalhelmen in kwijt kan. Aangevuld met de 50 liter topcase en het handschoenkastje van 2,5 liter beschik je dus over meer dan 100 liter bagageruimte, en dat is ronduit indrukwekkend. Honda bewijst hiermee dat het een avontuurlijke uitstraling kan combineren met gebruiksgemak.

Marsala

Daarmee zijn alvast twee vakjes afgevinkt op de wishlist van de moderne scooterrijder. Maar rijdt de ADV350 ook goed? Om dat te ontdekken trokken we naar Marsala op Sicilië. Dat is de plek waar ze de gelijknamige wijn maken die in de keuken meestal dienstdoet als bestanddeel van zabaglione. Daar lusten wij wel pap van.

Maar het is ook een prima omgeving om deze avontuurlijk scooter grondig te testen. Het asfalt is in dit arme gedeelte van Italië immers niet overal perfect en dat levert bij momenten wel wat avontuur op. Het blokje van deze ADV is geen onbekende, want het is de 330 cc monocilinder die we ook al kennen uit de Forza en SH. Net als in die modellen levert het 29 pk aan 7.500 toeren en 31,5 Nm aan 5.250 opm. Dat is geen massa aan kracht, maar wel meer dan voldoende om heel vlot van je plaats te komen en op de snelweg met wind in de rug richting 150 km/u te cruisen. Het enige moment dat ik wat kracht miste was bij inhaalmanoeuvres in de Siciliaanse heuvels toen ik mijn enthousiaste collega’s wilde bijbenen, maar dan waren we al lang dingen aan het doen waar een middenklasse scooter eigenlijk niet voor gemaakt is. In gewone omstandigheden heb je dus meer dan voldoende kracht achter de hand. Het fijne is ook dat de eencilinder die kracht heel verfijnd levert, zonder trillingen en met een beheerst motorgeluid waar je buren je dankbaar voor zullen zijn. 

Motorgevoel

Uniek voor de ADV is daarentegen het lichtgewicht stalen buizenframe, dat werd ontworpen met het oog op stijfheid maar ook de grote bagageruimte mogelijk moest maken. Het blijkt een voltreffer, want in samenwerking met de 37 mm UPSD vooraan en de dubbele Showa dempers achteraan kan je met veel vertrouwen op pad, zelfs over de soms pokdalige Siciliaanse ‘strade’. De ingenieurs van Honda hebben een prima evenwicht gevonden tussen comfort en sportiviteit, want de ADV onderscheidt zich ondanks de ruime veerweg van 125 mm vooraan en 130 achteraan van sommige collega’s door uiterst strak door de bochten te gaan. Andere scooters hebben soms de neiging wat te deinen en voelen daardoor wat vager aan, maar dat is hier hoegenaamd niet het geval. Daardoor biedt de ADV net als z’n grote broer veel meer een echt motorgevoel als het er wat sportiever aan toe gaat.

Gedateerd

Op het eerste zicht is er dan ook weinig dat verraadt dat het hier eigenlijk maar om een middenklasser gaat met een zeer aanvaardbaar prijskaartje. Al zijn er toch wat bemerkingen mogelijk. Zo oogt het LCD-schermpje in deze digitale tijden wel al erg gedateerd. Het is natuurlijk een budgetkeuze, maar nu zelfs de goedkoopste smartphones pronken met prachtige schermen kan een TFT-versie toch niet meer echt het verschil maken. Ook de connectiviteitsapp lijkt eerder een verplicht speeltje voor jonge rijders. Je kan met bluetooth een app verbinden die je mits spraakcommando’s eenvoudige taken kan laten uitvoeren zoals navigeren, telefoneren en muziek beluisteren. Dat betekent wel dat je over een zeer goede headset moet beschikken en dat alle systemen naadloos moet werken.

Conclusie

Honda heeft zijn sterke familie nog een extra troef gegeven met deze fijne combinatie van uitstraling, comfort, rijplezier, gebruiksgemak en betaalbaarheid. De keuze om het succes van de X-ADV naar het middensegment te vertalen lijkt nu zo logisch dat je bijna moet denken: waarom hebben ze daar zes jaar mee gewacht? Anderzijds leren de goede verkoopscijfers dat dit segment nu echt onder stoom komt en dat de ADV350 zeker op die golf kan meesurfen en ze hoogstwaarschijnlijk nog wat kan aanzwengelen. Voor 6.599 euro (NL: 7.499) krijg je immers een superhandig voertuig dat jou en je eventuele passagier in een wip door de file loodst of een heerlijk uitje bezorgt.

In de februari-editie van M&T vind je een uitgebreid verslag van onze rij-indruk. 

Tekst: Tom Vander Sande - Foto's: Honda

Honda ADV350
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 330 cc
Rijklaar gewicht: 186kg
Vanaf: € 6.599,00
Geschreven op 31 januari 2022
© Motoren & Toerisme