Rij-indruk: Honda CB1000 Hornet

Het lijkt geen fabel dat Honda bekendstaat om het creëren van legendarische motoren. Met woorden als betaalbaar, sportief en goed gebalanceerd, hoopt de nieuwe CB1000 Hornet zich te voegen in de lijn van succesverhalen. Maar zal deze Hornet, met zijn CBR1000RR-motorblok, een agressieve indruk maken of is het meer een toegankelijk werkpaard? Een wilde wesp of een allemansvriend?

Tekst: Gwenny Bruyninckx Foto's: Honda Motor Europe Press

Om te begrijpen waarom de nieuwe Honda Hornet zo bijzonder is, moeten we even terug in de tijd. De originele CB600F Hornet werd in 1998 gelanceerd als een motor voor de modale rijder. Met een getemperd blok uit de CBR600F en de wielen van de FireBlade was die motor een evenwichtsoefening tussen prestaties en gebruiksgemak. Het resultaat was een motor die zowel in Europa als daarbuiten snel populair werd, en toch zette Honda in 2013 een punt achter de Hornet-lijn.

Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na tien jaar van stilte besloot Honda de Hornet-lijn nieuw leven in te blazen met de CB750 Hornet, een scherpgeprijse middenklasser die meteen een verkoopsucces bleek. Het was duidelijk: de Hornet was terug om te blijven. En nu brengt Honda voor modeljaar 2025 een nieuwe CB1000 Hornet op de markt. Hetzelfde beproefde recept, maar met een frisse dynamiek. Honda is ervan overtuigd dat er een markt is voor een betrouwbare naked bike met een krachtig motorblok, vooral aan een scherpe prijs.

 

Dodelijke blik, scherpe angel

Vandaag mogen we met de nieuwe Honda CB1000 Hornet SP te rijden. Of het nu om het standaardmodel of de SP-variant gaat, mij viel meteen de dominante voorpartij met dubbele LED-koplampen. De brede brandstoftank accentueert het lichaam van de wesp en z’n vleugels lijken wel naar achteren gepositioneerd, altijd klaar om aan te vallen. Onze testmotor wordt wel met een zeer mooie taille gepresenteerd. In het aangeboden Style pack wordt het zadel voorzien van een alcantara afwerking. Op het eerste zicht vooral een leuk detail, maar later op de dag wordt het me duidelijk dat het materiaal waterafstotend is en dat je bij sportief rijden een betere grip ervaart. Ook zorgt de slanke taille dat je erg makkelijk met de voeten aan de grond geraakt. Al zit de zadelhoogte van 809 mm daar ook iets voor tussen. Achteraan komt alles samen in een mooie scherpe achterkant, met de angel van de wesp, die net dat beetje hoger werd gezet om de agressieve streetfighter-look te vervolmaken.

De basisversie van de CB1000 Hornet is leverbaar in Grand Prix-rood, Parelmoer-wit en Mat Grijs-metallic. Mag het iets specialer zijn, dan combineert het SP-model Mat Ballistic Black-metallic kleur met een goudkleurige voorvork en wielen.

Smaken verschillen, maar rekening houdend met de competitieve verkoopprijs vind ik dat Honda een knap ontwerp heeft neergezet. Simpel en puur.

Dat Honda-gevoel

Met mijn 1m88 had ik vooraf maar één grote zorg: wat met zithouding en gebruikscomfort?  Ik ben wel wat groter dan de gemiddelde Japanner, en toch krijg ik onmiddellijk dat “welkom thuis”-gevoel dat zo typisch is voor Honda’s. Een ontspannen houding in zowel de armen als benen. Zelfs de rit van 150km ’s anderendaags deed me niet van mening veranderen.

Een gunstige prijs staat soms gelijk aan minderwaardige materialen. Maar buiten de toch wel zeer grote uitlaat, blijf ik qua afwerking niet op m’n honger zitten. Er is duidelijk niet bespaard op hoogwaardige materialen. Het is zelfs mogelijk om een compacte regenjas onder het achterste zadel weg te bergen. Zulke opbergruimtes zijn altijd leuk. Een klein detail met grote waarde.

De cockpit is keurig uitgerust met een 5” TFT scherm. Zelfs in het volle zonlicht nog steeds perfect leesbaar. Je kan de weergave aanpassen aan je voorkeuren, en dankzij de Honda RoadSync-app voor iOS en Android kan je eenvoudig de verbinding maken met je smartphone voor navigatie en muziek. De bediening is intuïtief, met een vierwegs knop op de linker stuurhelft. De rijmodi van de CB1000 Hornet bieden je de mogelijkheid om je rijervaring te personaliseren. Standaard krijg je drie modi: Regen, Standaard en Sport, die jevermogen, motorrem en tractiecontrole aanpassen. Wil je gaan personaliseren? Dat kan dat met 2 extra rijmodi.

Bezige bij of woeste wesp?

De combinatie van het nieuwe ééndelige stalen twin-spar frame en de nieuwe wielen brengt het gewicht van de Hornet op 212 kg. Dat klinkt misschien niet uitzonderlijk licht, maar in de praktijk voelt de motor verrassend speels en wendbaar aan. Dankzij de torsiestijfheid biedt hij voorspelbare en precieze stuurkwaliteiten, wat garant staat voor veel rijplezier op de bochtige wegen rond Benidorm.

Het motorblok, afgeleid van de CBR1000RR, is duidelijk geoptimaliseerd met een focus op koppel in het middengebied. In combinatie met de aangepaste versnellingsbak krijg ik al snel het gevoel dat je met de Hornet schakellui kan rijden. Even in de vierde versnelling zetten, en het 1000cc blok doet moeiteloos en ontspannen zijn werk. Dit maakt de Hornet niet alleen geschikt voor sportief rijden, maar ook voor lange toertochten zonder al te veel inspanning.

Maar, heeft Honda de angel van de Hornet dan afgebot? In de standaard rijmodus voelt hij eerder tam en voorspelbaar aan. Praktisch, maar niet per se opwindend. Zodra je echter overschakelt naar de sportmodus, komt er een hele andere kant van de Hornet naar boven. De scherpere gasrespons en de nauwkeurige werking van de quickshifter transformeren de motor in een speelse en energieke metgezel. De gasreactie wordt pittig, bijna nerveus, en het echte plezier begint wanneer je de toeren laat oplopen. Pas dan toont de viercilinder zijn agressieve kant.

Hoewel de Hornet misschien niet het rauwe karakter heeft van een pure hooligan – die draait om adrenaline en ongetemde kracht – blinkt hij uit in veelzijdigheid. Het motorblok is krachtig en efficiënt, met een allround karakter dat hem aantrekkelijk maakt voor verschillende types motorrijders. Voor de agressieve rijder kan het ontbreken van extreme scherpte een klein gemis zijn, maar voor dagelijkse ritten en langere tochten blijkt de Hornet een mooie en vooral praktische keuze.

 

Wat op mij vooral indruk maakt, is de toegankelijkheid. Beginnende rijders of zij die overstappen van een lichtere motor zullen veel plezier beleven aan de uitgebalanceerde prestaties en gebruiksvriendelijke stuurkwaliteiten. Voeg daar de uitdagende prijs van €10.399,00 aan toe, en je hebt een motor die zich uitstekend leent voor een breed publiek – van de rustige toerrijder tot de sportieve rijder die niet altijd het uiterste zoekt.

Enkel goed nieuws?

Tot nu toe heb ik weinig negatiefs gezegd over de nieuwe Hornet, en terecht: voor het budget krijg je een zeer keurige motorfiets. Persoonlijk zou ik toch voor het SP-model gaan. Voor €1.900 extra krijg je niet alleen 6 pk en 3 Nm koppel erbij, wat het totaal op 157 pk en 107 Nm brengt, maar ook een paar indrukwekkende upgrades. Het SP-model is uitgerust met Brembo Stylema voorremmen en een Öhlins TTX36-schokdemper. Ook mogen we zeker de standaard geleverde quickshifter niet vergeten.

De Brembo Stylema’s leveren uitmuntende prestaties: ze zijn perfect doseerbaar en geven je vertrouwen in elke situatie. En als je de ankers moet uitgooien, sta je in een mum van tijd weer stil. Ook de Öhlins-schokdemper verrast in positieve zin. Waar ik een hard afgeveerde motor verwachtte, blijkt hij juist een ideale balans te hebben tussen sportief en comfortabel. Een slimme keuze, zeker met de staat van de wegen in ons Belgenlandje.

Waar Honda wel op bespaarde en dat zowel op het basismodel als op de SP-versie, is de elektronica. Zonder IMU-systeem ontbreekt het de Hornet aan bochten-ABS, en is wheeliecontrole gekoppeld aan tractiecontrole. Wil je écht losgaan, dan moet je de tractiecontrole volledig uitschakelen om het voorwiel omhoog te krijgen. Vergelijk je dit met de concurrentie, dan biedt Yamaha’s MT-10 een 6-assige IMU met functies zoals slide- en wheeliecontrole, met daarbovenop ook nog eens cruisecontrole. Maar daar betaal je dan ook een stevige € 3.800 extra voor.

Conclusie

De Honda CB1000 Hornet biedt een indrukwekkende balans tussen prestaties, gebruiksvriendelijkheid en een scherpe prijs. Het krachtige 1000cc-blok maakt hem aantrekkelijk voor rijders die een breed inzetbare motor zoeken, zonder in te boeten aan rijplezier. Zelfs beginners kunnen met deze motor weinig verkeerd doen. Het is een motor die in de eerste fase rustig en beheersbaar rijdt, maar met een glimlach op je gezicht blijft verrassen naarmate je rijvaardigheid groeit. Hoewel het ontbreken van een IMU hem minder high-tech maakt dan sommige concurrenten, levert Honda met de Hornet een veelzijdige en goed doordachte motorfiets af.

Geschreven op 16 december 2024
© Motoren & Toerisme