Rij-indruk: Honda NC 750 X

Outside-the-box denken, ze kunnen het wel bij Honda. Wie herinnert zich nog de Pacific Coast, of de DN-01? Ook hun New Concept reeks (de NC-serie dus) is nogal onconventioneel te noemen. Hypergebruiksvriendelijk, übertoegankelijk, oerdegelijk en ongewoon zuinig. Voor 2021 kreeg het topmodel van hun NC-reeks een grondige herziening. Euro 5 was natuurlijk het obligate nummer, maar daar bleef het uiteraard niet bij. Vernieuwingen klinken altijd leuk, dus snel even de praktijk induiken, want best wat motards krabben nadenkend in hun haren bij deze New Concepts.

Tekst en foto's: Pieter Pacques

New Concept

Flink wat NC-familieleden passeerden ondertussen de revue, maar de X-versie blijft dapper standhouden. De ietwat zwaarder sturende NC750S is niet meer in het gamma te vinden. Eerder maakte we al kennis met de Integra-scooter, de CTX 700-cruiser en NM4 Vultus (de Manga-bike). Stuk voor stuk onconventionele machines en één voor één uit the picture verdwenen. De rode draad van de reeks is gebruiksgemak, toegankelijkheid en zuinigheid. Waarbij de toegankelijkheid steeds was gericht op de rijcapaciteiten, maar waar steeds ook een extravagant, afwijkend visueel kantje aanwezig was. Ieder model uit de reeks krijgt namelijk stijlkenmerken van verschillende type motorfietsen. De X neemt duidelijk de stijl over van de allroadmachines en koppelt daar met een scherpe pennenstreek een lang en laag karakter aan vast.

Het kloppende hart is nog steeds een tweecilinder parallel-twin van 745 cc die 58 pk levert en een koppel heeft van 69 Nm bij 4.750 opm (eveneens beschikbaar in A2versie met 35 kW en 65 Nm koppel).  De Throttle-By-Wire zet de deur open voor 4 rijmodi: RAIN, STANDARD & SPORT, en daarbovenop een naar eigen voorkeur aan te passen USER-mode. De verschillen tussen de standaard ingestelde modi zijn uitermate voelbaar. In RAIN heb je nauwelijks iets te zoeken, de STANDARD-modus is heel neutraal te noemen en de SPORT komt best pittig uit de hoek. Noteer hierbij dat de NC-familie niet bekend staat voor zijn potente, venijnige en hoogtoerige krachtbron. Integendeel, er wordt resoluut de kaart getrokken van gemoedelijkheid en robuuste degelijkheid. Kwestie van de ‘pittigheid’ van zonet wat te kaderen. Toch heeft het vernieuwde motorblok een beduidend ruimere powerband en vinnigheid meegekregen tegenover zijn voorganger. De DCT is een optie, maar blijft een succesnummer.

De verbeteringen

Die vernieuwde vinnigheid komt voort uit het optimaliseren van de verhouding ‘kracht-gewicht’. Het blok kreeg 4 pk winst aan topvermogen en kan wat hogere toeren aan. Daar bovenop verbeterde de kleptiming, werd de in-en uitlaat efficiënter en werd de volledige machine 6 kg lichter.  De overbrengingsverhoudingen in eerste, tweede en derde versnelling werden korter (= vinniger), en de verhoudingen van de 3 volgende versnellingen wat langer (= zuiniger). De nieuwe stijlvorm is zowel algemeen scherper, als minimalistisch compact rond de tank. Enfin, op de plaats waar je normaal de tank zou vinden, want bij de NC vind je op die plaats een interessant opbergcompartiment. De tank zit namelijk laag onder het zadel. Heel de machine is trouwens laag, wat het zwaartepunt en de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt. Op dat gebied heeft Honda natuurlijk een reputatie hoog te houden.  Geheel naar de Honda traditie raak je ook hier, heel snel vertrouwd met de machine.

De vering en remmen mochten standhouden. Die waren reeds goed en zijn dat nog steeds. Waarbij dient aangestipt te worden dat de enkele schijfrem in het voorwiel voor voldoende stopkracht zorgt, maar duidelijk geen race-aspiraties heeft, en de vering voldoende ongemakken kan wegfilteren, maar niet kan beroepen op een ellenlange veerweg en dus zijn beperkingen heeft. Het windscherm werd ook geoptimaliseerd en zorgt voor (een beetje) meer bescherming. Het LCD-dashboard is helemaal nieuw en is perfect duidelijk en leesbaar.  Het zadel zit ontspannen en is comfortabel, het stuur ligt goed in hand. Niet te breed, niet te smal en geeft geen trillingen door.

Toch ergens een stapje terug ?

Het vernieuwde frame komt de stabiliteit van het rijwielgedeelte ten goede. Prima. Zo hebben we het graag met vernieuwingen. Waarom de zithoogte dan zomaar even 30mm diende te worden verlaagd is me een raadsel. OK, je kan daardoor nog eenvoudiger en ‘beter’ je voeten op de grond zetten, maar ik herinner me niet dat dit bij de vorige versie een hekel punt was. De verlaging komt niet uit een aanpassing van de vering, dus dat wil zeggen dat je zitvlak 3 cm in de richting van je voeten uitgaat, en die afstand begint krap te worden. De zitpositie van de vorige versie was op dat gebied iets ruimer te noemen en paste beter bij mijn 1m80. De 750X rijdt geweldig lichtvoetig, heeft weinig input nodig om bochtige trajecten af te leggen en wurmt zich overal tussendoor. Misschien daarmee dat de niet zo kleine draaicirkel me opviel. Niet dat deze zo groot is, maar bij een machine met dit doelgebied verwachte ik een ruimere uitslag. Verder is op de machine hoegenaamd niets aan te merken, rekening houdende met de specifieke opvatting en context van de NC-reeks.  

Conclusie

De vernieuwde NC-X is helemaal klaar voor de volgende ronde. Zijn kernwoorden zijn nog steeds wendbaar, beheersbaar, gemakkelijk/toegankelijk en veelzijdig. Je vindt hier een heel mooie mengelmoes van speelsheid/wendbaarheid waar nodig, en stabiliteit bij hogere snelheden. Hij is wat krachtiger geworden (een kleine 4 pk), wat lichter (6 kg) en de styling werd moderner en sportiever. De grotere (+1 liter) opbergruimte is in de praktijk een echt hebbeding. Je krijgt zomaar even 23 liter aan afsluitbare en verborgen bagageruimte.

Goedkoop pendelen, uitstapjes, reizen,… alles ligt binnen de mogelijkheden. Het gemiddelde verbruik ligt om en bij de 3,5 l/100 km. Tijdens rustige dagritten-op-z’n-NC’s ging dat het zelfs geregeld onder 3 liter.  Deze NC-X feeling is de jouwe voor € 8.649 manueel & € 9.549 DCT (BE)/ € 8.999 manueel en € 9.999DCT (NL) en dat mag je beschouwen als ‘mooi geprijsd’. Daarnaast liggen nog enkele interessante optie-pakketten in de verkooprekken van Honda en behoort een A2-versie tot de mogelijkheden.

Geschreven op 23 februari 2022
© Motoren & Toerisme