Rij-indruk: Honda X-ADV

Samen met de Africa Twins konden we in Malaga ook wat offroad spelevaren op de locale modderige veldwegen met de vernieuwde X-ADV, je weet wel: die opvallende crossover-scooter met een niet kinderachtige cilinderinhoud van 750cc. Deze SUV onder de scooters was al een erg goed presterende machine voor straatgebruik en je kon er ook niet onaardig mee uit de voeten op onverhard. De X-ADV kreeg dit jaar een update, en wel net met het oog op dat offroadgebruik. Dat moesten we even aan den lijve ondervinden…

Honda X-ADV

Met de X-ADV heeft Honda iets… totaal anders op de markt losgelaten en verdraaid nog aan toe, dit ziet er live geweldig gelikt uit! Een stoere mix van allroadlooks, gebruiksgemak, instant herkenbaarheid, afwerking en verfijning. 54 pk aan vermogen, 68 Nm koppel en een voor 2018 verhoogd toerenbereik tot 7.500 tpm. De zitpositie is ongewijzigd en die was eigenlijk al prima met ruimschoots voldoende plaats voor lange benen op de scooterachtige voetbanken. Maar voor mij geven de optionele alu offroadvoetsteunen toch net die meerwaarde. Voeten onder je zitvlak zorgen voor een wat neutraler zitgevoel en zijn onmisbaar bij het offroadgebruik. Maar voor we ons gaan vuil maken, eerst de vernieuwingen op een rijtje.

 

Driftiger

Honda X-Adv

In essentie werd er vooral gesleuteld aan de DCT-bak en aan de Honda Selectable Torque Control (HSTC). Naast de standaard instelling die totale tractie garandeert (2 = geen achterwielspin), heb je voor de 2018-editie ook de mogelijkheid om de tractie op niveau 1 te zetten. Hierdoor krijg je -  weliswaar beperkte - mogelijkheid tot accelereren met een spinnend achterwiel. Op gravel of zand kan je hierdoor licht driftend de sier maken. Wil je echt helemaal loos gaan, dan laat Honda in 2018 ook toe om het hele tractiesysteem gewoonweg uit te zetten. Prima toch?

De Dual Clutch Transmission (DCT) heeft er naar analogie met de Africa Twins een extra knopje gekregen, genaamd de ‘G-schakelaar’. Die ‘Gravel’-modus is verantwoordelijk voor een sneller schakelgedrag, wat dan weer moet leiden tot een verbeterde tractie bij offroadgebruik. De automatische versnellingsbak kreeg kortere verhoudingen voor een betere acceleratie en bij de S-mode krijg je als vanouds 3 prestatieniveaus. De standaard D-modus is aan de makke kant (en daardoor lekker zuinig) de progressief opbouwende S-modi zorgen ervoor dat de DCT-bak steeds verder op de toerentallenschaal op- en afschakelt.

 

Let’s get dirty.

Honda X-Adv

We zwieren onze Sidi allroadlaarzen over het 820 mm hoge zadel, geven een hielklik op de alu voetsteuntjes en vatten het brede 910 mm stuur in onze handen. We komen zo terecht in een fiere rechte zithouding met een uitstekend overzicht op de tellers. De genoegzaam gekende ‘brave’ D-modus laten we voor wat ie is en we zetten de S-modus in de middelste setting. Van de G-knop blijf ik wel nog even af. Ik wil eerst nog wat ervaring opdoen met knopjes en schakelaars en met stukken weg die worden voorafgegaan door een grote letter ‘G’. Een licht siddering loopt door de X-ADV, als een soort teken dat hij er klaar voor is. Voetjes op de alu voetsteunen en gassen maar. Onmiddellijk gaan we van de verharde weg richting doorweekte kleigronden en andere smoezelige ondefinieerbare ondergronden. Dat belooft…

De regelbare UPSD voorvork en de centraal geplaatste monoshock achteraan hebben minder moeite met de machine dan ikzelf. Na het kleiglijden op de Africa Twin met zijn 21inch voorwiel is het terdege wennen aan het 17 inch voorwiel (120/70-R17) en 15 inch achterwiel (160/60-R15). De banden met mild noppenpatroon doen een verdienstelijke poging om zich vast te bijten in de groentesoep, ondergrond die niet helemaal compatibel is met de X-ADV. Zolang de onverharde weg onder je droog en stug is, is er geen vuiltje aan de lucht en doet deze avontuurlijke scoot perfect wat je hoopt dat hij gaat doen. Maar in de glibber is het de kunst om niet te veel uit te breken met het achterwiel. Vermoedelijk zullen meer ervaren crossers zich hier niet al te veel van aantrekken. Het is echter al bij al een geruststellende gedachte dat deze buitenbeense Honda dit allemaal toelaat en aankan. Enkel bij het oprijden en afdalen van wat hellingen neem ik liever zelf de versnellingen in handen en tokkel wat op de flippers om op- of af te schakelen. Zonder haperingen of schokken luistert ook hier de X-ADV begripvol naar mijn handelingen. De funfactor is groot en verleidelijk, maar op de vettigste plekjes houd ik me toch een beetje gedeisd. De porseleinwinkel, weet je wel…  

 

Conclusie

De bijgespijkerde X-ADV is In België te koop aan €11,799 en in Nederland aan €13,599 (ook in 35kW-versie). Dat is een hoop geld voor een machine die nog steeds gepercipieerd wordt als een scooter, maar dat helemaal niet is. Deze driekwartliter – jaja – is in 2018 nog wat multi-inzetbaarder dus volwassener geworden met de goedgekozen rijmodi-instelmogelijkheden. Het gebruik daarvan is niet meer weg te denken in onze Westerse wereld en mits goed gedaan – zoals hier het geval is – is die elektronica een zegen. De X-ADV is en blijft een apart rij-apparaat die tot de ieders verbeelding spreekt en niemand onaangeroerd laat, maar bovenal is het een uitstekend presterende en rijdende tweewielige SUV-scoot.

Geschreven op 23 mei 2018
© Motoren & Toerisme