We zwieren onze Sidi allroadlaarzen over het 820 mm hoge zadel, geven een hielklik op de alu voetsteuntjes en vatten het brede 910 mm stuur in onze handen. We komen zo terecht in een fiere rechte zithouding met een uitstekend overzicht op de tellers. De genoegzaam gekende ‘brave’ D-modus laten we voor wat ie is en we zetten de S-modus in de middelste setting. Van de G-knop blijf ik wel nog even af. Ik wil eerst nog wat ervaring opdoen met knopjes en schakelaars en met stukken weg die worden voorafgegaan door een grote letter ‘G’. Een licht siddering loopt door de X-ADV, als een soort teken dat hij er klaar voor is. Voetjes op de alu voetsteunen en gassen maar. Onmiddellijk gaan we van de verharde weg richting doorweekte kleigronden en andere smoezelige ondefinieerbare ondergronden. Dat belooft…
De regelbare UPSD voorvork en de centraal geplaatste monoshock achteraan hebben minder moeite met de machine dan ikzelf. Na het kleiglijden op de Africa Twin met zijn 21inch voorwiel is het terdege wennen aan het 17 inch voorwiel (120/70-R17) en 15 inch achterwiel (160/60-R15). De banden met mild noppenpatroon doen een verdienstelijke poging om zich vast te bijten in de groentesoep, ondergrond die niet helemaal compatibel is met de X-ADV. Zolang de onverharde weg onder je droog en stug is, is er geen vuiltje aan de lucht en doet deze avontuurlijke scoot perfect wat je hoopt dat hij gaat doen. Maar in de glibber is het de kunst om niet te veel uit te breken met het achterwiel. Vermoedelijk zullen meer ervaren crossers zich hier niet al te veel van aantrekken. Het is echter al bij al een geruststellende gedachte dat deze buitenbeense Honda dit allemaal toelaat en aankan. Enkel bij het oprijden en afdalen van wat hellingen neem ik liever zelf de versnellingen in handen en tokkel wat op de flippers om op- of af te schakelen. Zonder haperingen of schokken luistert ook hier de X-ADV begripvol naar mijn handelingen. De funfactor is groot en verleidelijk, maar op de vettigste plekjes houd ik me toch een beetje gedeisd. De porseleinwinkel, weet je wel…
Conclusie
De bijgespijkerde X-ADV is In België te koop aan €11,799 en in Nederland aan €13,599 (ook in 35kW-versie). Dat is een hoop geld voor een machine die nog steeds gepercipieerd wordt als een scooter, maar dat helemaal niet is. Deze driekwartliter – jaja – is in 2018 nog wat multi-inzetbaarder dus volwassener geworden met de goedgekozen rijmodi-instelmogelijkheden. Het gebruik daarvan is niet meer weg te denken in onze Westerse wereld en mits goed gedaan – zoals hier het geval is – is die elektronica een zegen. De X-ADV is en blijft een apart rij-apparaat die tot de ieders verbeelding spreekt en niemand onaangeroerd laat, maar bovenal is het een uitstekend presterende en rijdende tweewielige SUV-scoot.