Concurrenten?
Tijdens de fotosessie rees de vraag onder de testpiloten wie nu eigenlijk de concurrenten zijn voor deze FTR. Vroeger was de Monster 1200 de logische tegenspeler, maar die is verdwenen. Daardoor zijn de BMW R-nineT en diens neefje de R 1250 R op de keeper beschouwd de dichtste uitdagers. De Moto Morini Milano was ook een potentiële kemphaan, maar de 1.200 cc reeks van de Italianen lijkt Euro 5 niet te gaan overleven. Andere nakeds zijn door de pk-race in dat segment een stuk sportiever, compacter en lichter geworden. Voor rijders die dat allemaal wat van het goede teveel vinden, maar die toch een vette, stijlvolle tweecilinder naked willen, wordt de spoeling dus redelijk dun. En dat zou deze FTR wel eens de wind in de zeilen kunnen geven. Vanaf 14.190 euro rij je al met deze behoorlijk exclusieve machine, wil je daar ook alle hedendaagse snufjes, Akrapovic, een lading carbon en de heel goede Öhlins bij, dan moet je wel 4.500 euro extra sparen. Dat lijkt ons een faire prijs, want de Duitse tegenhanger zit afhankelijk van de uitvoering ook in die grootorde. Als de Amerikanen nu ook vlot genoeg aan de mogelijke vraag kunnen voldoen, kan dit het begin worden van een mooi verhaal.
Tekst: Tom Vander Sande
Foto’s: Target Press