Tekst: Alan Cathcart
Foto's: Kel Edge
In november laatstleden maakte de minst conventionele, meest dramatisch individueel scooter ooit, z’n comeback. We hebben het hier uiteraard over de nieuwe 2020-versie van de Italjet Dragster. Tussen 1995 en 2003 werden er al 70.000 exemplaren van deze scooter gebouwd. Met hun stalen buizenframe, naafbesturing en radicale vormgeving waren ze een tweewielig symbool van innovatie. De oorspronkelijke bedenker van de Dragster, het pijprokende genie Leopoldo Tartarini overleed in 2015. Ondertussen was Italjet hetzelfde lot beschoren geweest als die twee andere Italiaanse scootermerken, Malaguti en Garelli. Ze konden niet opboksen tegen de zeer lage prijzen van de concurrentie uit China en Taiwan en gingen failliet.
Zo de vader, zo de zoon
Het is Tartarini’s zoon Massimo, nu 55, die verantwoordelijk is voor de comeback van de Italjet Dragster. In tegenstelling tot de oorspronkelijke Dragster, die aangedreven werd door tweetaktmotoren die tussen 50cc en 180cc varieërden, is het 2020 model alleen verkrijgbaar met een viertakt krachtbron (125 of 200cc). Motorblokken die ontworpen werden door Piaggio maar nu in China gebouwd worden door Jincheng. Jincheng zal overigens ook Dragsters onder licentie gaan bouwen en dat exclusief voor verkoop op de Chinese markt.