Dat klinkt als een bescheiden meerwaarde, maar ik zou er toch blindelings voor kiezen. Wij gingen op pad met die SE, en zowel de remmen als de achtervering opereert toch op een merkbaar hoger niveau dan ik me herinner. De handvatverwarming bleek in de ochtend bij 2°C ook een echt godsgeschenk, en ze zit mooi verwerkt met een minuscuul bedieningsknopje in de linker stuurhelft. De Brembo’s zijn in ieder geval ook goddelijk te noemen. Ze remmen ontiechelijk hard, maar bouwen toch heel doseerbaar hun kracht op. De achtervering houdt het gewicht en de kracht van de SX ook mooi in de pas. De laatste tachtig kilometer van de rit ging over heel technische kronkelwegen, en zelfs kort op elkaar volgende s-secties brachten de ninja niet in verlegenheid.
Flinke jongen
Tijdens dat stuk van de route werd wel duidelijk dat de SX toch wel een flinke jongen blijft met z’n 235 kilogram rijklaar. Hij is dus niet de lichtst sturende motorfiets die je kan kopen. Het voordeel is wel dat hij zich bijzonder neutraal en vertrouwenwekkend laat mennen. Je moet wat input geven, maar je krijgt als piloot altijd het gewenste resultaat. Dat was bij de vorige incarnaties ook al zo, en dat is er nu dus nog een beetje op vooruitgegaan. Voor het overige werden alle sterke punten natuurlijk behouden. De geometrie en carrosserie zijn identiek, dus de zithouding bleef een even goed huwelijk tussen assertief en comfortabel. Aan de uitstekende windbescherming van het viervoudig instelbare schermpje werd evenmin onnodig gesleuteld. Never change a winning team …