De tickets naar Barcelona lagen al klaar voor de persintroductie, maar ik hoef je niet te vertellen waarom de achtergrond verdacht veel op de Antwerpse haven lijkt. Jammer, maar zeer relatief in deze tijden en tenslotte lijkt de zon tegenwoordig elke dag te schijnen dus is Spanje in onze gedachte dichtbij.
Het is een merkwaardige maar interessante niche, die van de Sport Tourer. Onder deze bipolaire benoeming vinden we de Kawasaki Ninja 650 terug op de officiële website, samen in het rijtje met de Ninja 1000SX en de waanzinnige Ninja H2 SX (+). Het uiterlijk doet vermoeden dat we op weg zijn naar een track day maar niets is minder waar. Daarvoor heb je die andere sportief ogende middenklasse van Kawasaki, de Ninja ZX-6R. Klinkt allemaal een beetje verwarrend en de leek zou denken dat het om gelijkaardige motoren gaat, maar het verschil is op alle vlakken enorm. De twee Ninja’s delen hun familienaam en quasi dezelfde cilinderinhoud maar daar stopt de vergelijking. De Ninja ZX-6R is een volbloed racer terwijl de Ninja 650 zich focust op alledaagse inzetbaarheid en meer belang hecht aan comfort, met natuurlijk een sportief accent, anders zou hij de familienaam niet mogen dragen op zijn kuipwerk. Voor 2020 is deze formule waar sportieve uiterlijke trekken overvloeien in een comfortabel geheel vernieuwd, en moet het blijken hoeveel rek er nog in deze klasse zit.