De Versys 1000 wordt aangekondigd als de “standaard” adventure tourer van Kawasaki. Met de term standaard tussen grote aanhalingstekens want een viercilinder met deze eigenschappen standaard noemen klinkt oneerbiedig.
De Versys 1000 wordt aangekondigd als de “standaard” adventure tourer van Kawasaki. Met de term standaard tussen grote aanhalingstekens want een viercilinder met deze eigenschappen standaard noemen klinkt oneerbiedig.
Ondanks de duidelijke communicatie van Kawasaki zijn de varianten van de Versys 1000 moeilijk bij te houden, met telkens andere optiepakketten als voornaamste verschil. Eerst had men de Versys 1000 en Versys S, daarna zagen we de SE-versie, maar viel de basis Versys 1000 weer weg. Dat maakt dat ik al voor de vierde keer in minder dan twee jaar op deze groene reismachine mag plaatsnemen voor een oordeel. Hiermee is de Versys 1000 absoluut geen onbekende voor mij, maar met een veel te lange winterstop doet het deugd om nog eens buiten te komen.
De verwarring lijkt nu compleet maar eigenlijk is het redelijk eenvoudig. Deze Versys 1000 kan je beschouwen als de basis van waaruit je de motor vol kan stouwen met opties, als dat al nodig is. Want in die basis heb je natuurlijk een heerlijke viercilinder en een comfortabele motor. De S-versie voegt daar de klassieke opties bij zoals: quick shifter, handvatverwarming en een TFT-scherm dat nu dus ontbreekt op de Versys 1000. De SE-verie is het topmodel met zijn semi-actieve elektronische ophanging met Skyhook-technologie van Showa.
Natuurlijk stijgt de prijs naargelang de opties talrijker worden en dat is meteen de factor waarmee de Versys 1000 echt kan uitpakken. De instapper kost namelijk maar € 12.999,00 en is hiermee zeer concurrentieel geprijsd. De S-versie kost € 15.699,00 en de SE-versie is merkbaar duurder met € 17.299,00 als basisprijs. Tot slot heb je per model nog eens drie optiepakketten waaruit je kan kiezen die vooral gericht zijn op de reiziger. Het Tourer-pakket voorziet in twee zijkoffers, Tourer-plus voegt daar nog eens mistlampen, GPS-steun en framesliders bij en Grand Tourer maakt het compleet met een topkoffer van 47 liter.
De Versys 1000 is dus eigenlijk ontdaan van enkele opties en dan voorzien van een scherpe prijs. Een eenvoudig recept waarmee in de basis weinig of niets verandert aan de motorfiets. Ik zou persoonlijk prima tevreden zijn met de Versys 1000, waarbij ik enkel nog de handvatverwarming aanvink. Het TFT-scherm of quick shifter zijn ongetwijfeld mooi meegenomen maar verantwoorden minder het prijsverschil. Cruise control zit trouwens wel standaard op de Versys 1000. De elektronische vering van Showa is weliswaar subliem en bij de betere op de markt, maar ook hier weer geldt het feit dat de standaard vering niet bepaald slecht is, integendeel. Er moet natuurlijk wel een belangrijke kanttekening bij geplaatst worden dat een motor testen in onze omgeving met vochtige wegen en temperaturen tegen het vriespunt niet ideaal is. Door de bochten vliegen was eerder een utopie tijdens onze testperiode.
Grote verrassingen heeft deze versie van de Versys 1000 dus niet in petto. De viercilinder blijft subliem met zijn 120 pk aan 9.000 opm en 102 Nm aan 7.500 opm. Net als bij zijn duurdere broertjes valt zijn duaal karakter op. Traag door de dorpen van de Noorderkempen rijden is dus geen zenuwachtige bedoeling met een goed te doseren motorblok. Als je dan toch eens wat ruimte krijgt, zoals op de weg van Hoogstraten naar het bizarre gemeente Baarle-Hertog doorheen het Nederlandse natuurpark, dan merk je dat er een berg aan vermogen verscholen ligt in het motorblok die je vliegensvlug naar asociale snelheden brengt. Dit geldt evengoed voor het rijwielgedeelte dat alle omstandigheden aankan maar dus bewust het onverharde links laat liggen. Ook de ruime houding, net als het verstelbare windscherm zorgen voor een comfortabele rit die eigen is aan het topsegment van de hoogpoters.
Echte tekortkomingen heeft de Versys dus niet. Het display ziet er eenvoudig uit tegenover de concurrentie, maar dat lijkt ons geen reden om een motorfiets links te laten liggen. En het zorgt natuurlijk voor die scherpe prijs. Handvatverwarming had wel standaard gemogen, want het blijft een wereld van verschil voor doorrijders in onze contreien. Belangrijker is natuurlijk de concurrentie. De vergelijking is niet perfect, maar de BMW F 900 XR beoogt een vergelijkbaar doelpubliek en duikt net iets onder de prijs van de Versys. Hij biedt echter niet hetzelfde comfort als de Kawa. De Yamaha Tracer 9 komt al dichter in de buurt van de prestaties van de Versys 1000 en is met 37 kilogram minder gevoelig lichter terwijl, de driecilinder toch ook prima comfort biedt. Maar misschien wel de meest interessante en nieuwe concurrent komt eveneens uit Japanse hoek. Met een conservatievere styling op het randje van het saaie, is het toch een zeer geslaagde en comfortabele machine gericht op puur reisplezier: de Honda NT1100. Hij is net iets duurder, maar ook rijkelijker uitgerust. Ik zou ook nog de nieuwe Multistrada V2 van Ducati in de vergelijking kunnen werpen, maar die is mij helaas nog onbekend. De Versys 1000 is de zwaarste in deze vergelijking met een prijs die ergens in het midden ligt, maar met betere prestaties en hij biedt die overtreffende trap van comfort voor langere ritten dankzij die heerlijke viercilinder, de ruime houding en het degelijke windscherm. Het zal nooit een makkelijke keuze zijn in deze klasse maar, met de Versys 1000 heeft Kawasaki een prijsperformant pakket klaarstaan voor de aankomende zomer waarin we hopelijk weer lustig kunnen reizen!
Tekst: Charly de Kinderen - Foto’s: Bob Van Mol