Eerder kon je hier al onze eerste indruk van de nieuwe Kawasaki Versys 1000 S lezen. Na de S konden we onlangs ook met de SE-versie van de Versys 1000 rijden.
Tekst: Charly de Kinderen - Foto's: Bob Van Mol
Tekst: Charly de Kinderen - Foto's: Bob Van Mol
In tegenstelling tot zijn concurrenten bestaat de ‘Versatile System’ – want dat betekent de afkorting Versys – nog maar tien jaar. Toch zijn we ondertussen al toe aan de achtste update en kunnen we stellen dat de Versys zijn stek in deze klasse verworven heeft. Kort samengevat vult de Versys 1000 S de leemte op tussen de Versys 1000 en de Versys 1000 SE. Die eerste was voor potentiële kopers soms te karig uitgerust en de tweede was met zijn elektronische vering voor sommigen net te veel van het goede. Kawasaki heeft dat opgelost door de oorspronkelijke Versys 1000 uit het gamma te schrappen en te vervangen door een tussenmodel dat uitpuilt van de opties – die we stiekem ook wel verwachten bij een motor van dit formaat. De SE-versie is dat laatste opstapje richting het ultieme en gooit de vernieuwde Kawasaki Electronic Control Suspension (KECS) met Showa’s Skyhook-technologie in de strijd.
Voor het SE-model met de elektronische vering betaal je 16.999,00 euro, oftewel 1.600,00 euro meer voor een optie ter waarde van 2.000 euro. Bij Kawasaki is het heel het jaar door solden. Los daarvan heb je voor beide modellen de drie verschillende tourpakketten. Het eerste pakket (799 euro) bevat als voornaamste element de twee zijkoffers met binnentassen van telkens 28 liter, het Tourer+ pakket (1.199 euro) doet daar mistlampen bovenop en het Grand Tourer pakket (1.699 euro) bevat ook de topcase van 47 liter, een frame slider en een gps-houder.
De Skyhook-technologie van Showa is een softwarematige aanvulling op de bestaande elektronische vering (KECS) van Kawasaki, dus aan de hardware verandert er niks. De Skyhook-technologie heeft de ambitie om de motor zo waterpas mogelijk te houden, alsof hij aan een denkbeeldige hemelhaak boven het asfalt zweeft. Dat gebeurt op basis van informatie van verschillende sensoren, die de slagen van de pistons en het horizontaal/verticaal accelereren/deaccelereren van de motor meten. Daarnaast houdt de elektronisch vering (net als het tractiecontrole-systeem) rekening met de gekozen rijmodus om zo tot een optimaal compromis te komen.
Een volledige versie van deze rij-indruk lees je in de volgende editie van Motoren & Toerisme dat vanaf donderdag 10 februari in de winkel ligt.