Rij-indruk: Kawasaki Z650RS

Kawasaki zet een logische stap in de uitbreiding van zijn neo-retrosegment. De Z900RS kennen we al even, dit model kreeg er onlangs een broertje bij met de prachtige Z900RS SE. En nu trakteert Kawa ons op een toegankelijker model met hetzelfde recept, de Z650RS. 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Kawasaki

Het basisplatform voor deze groene bonbon kennen we natuurlijk van meerdere modellen. Zeker het motorblok is al jaren beproefd in meerdere configuraties. Denk aan de Vulcan S, Ninja 650 en de Z650, die de meeste gelijkenis met dit model vertoont. Eigenlijk is de Z650RS in grote lijnen een omgebouwde Z650 die een groter publiek moet bekoren. Terwijl de Z650 de vrij scherpe en eigenwijze vormen heeft die we van Kawasaki kennen, is de Z650RS een veiliger ontwerpoefening, die het verleden als leidraad gebruikt. De Z650RS is namelijk een hommage aan de originele Z650-B1 uit 1977, waar deze nieuwe incarnatie best veel op lijkt, of: hoe het verleden altijd terugkomt. 

2021_Kawasaki_Z650RS

Candy Emerald Green

Net omdat de looks bij dit soort motoren zo belangrijk zijn, trappen we af in dit domein. En je moet Kawasaki credits geven, want het design is een schot in de roos. Vanuit elke hoek is het een plaatje om te zien. Candy Emerald Green moet wel de eerste keuze zijn, want de andere twee opties zijn gewoon grijs of zwart, om het even oneerbiedig te zeggen. De zwarte uitvoering is wel tweehonderd euro goedkoper dan de andere twee, maar de groene tank en gouden velgen zijn dat geld meer dan waard. Voorts zien we de onmisbare ronde koplamp met LED, de slanke stalen benzinetank (12 liter), een eendelig lederen zadel –zodat de bijrijder zich lekker kan vastklampen aan de rijder – en een weggemoffelde onderliggende uitlaat om het zijaanzicht te vrijwaren. De twee analoge tellers zijn knap afgewerkt en hebben in het midden een mini LCD-scherm. Verdere elektronica zoals rijmodi is afwezig, maar die zou de motor toch enkel onnodig complex maken. De gegoten wielen hebben fijne spaken, die dicht aanleunen bij de klassieke velgen. 

Ongebreideld plezier

Zoals al vermeld werd er gekozen voor de gekende tweecilinder, die met de komst van de Z650 nu vier Kawasaki-modellen aanvuurt. Dit aangename motorblok is door de jaren heen beproefd en geperfectioneerd, en levert voldoende vermogen en kracht in de meest gangbare omstandigheden. 68 pk aan 8.000 opm en 64 Nm aan 6.700 opm zijn de cijfers die je kan verwachten, en identiek aan de naked Z650. We kunnen spreken van een perfecte match met de testomgeving, de bergen rond Marseille. De ochtend begint met een heuse plensbui die de straten in rivieren omtovert, maar uiteindelijk neemt de zon terug de overhand zoals het hoort in dit mediterraan gebied. Een opgedroogde Route des Crêtes in de namiddag is het perfecte pacours om het motorblok eindelijk de sporen te geven. Deze ‘bergkamroute’ is geen onbekende en dus weinig verrassend. Maar in deze rijomstandigheden wordt het nog maar eens bevestigd: de waarden van dit blok zijn ideaal voor een dag vol ongebreideld plezier zonder de hooligan uit te hangen. Zowel voor ervaren motards als beginnende rijders is deze motorfiets een geslaagd compromis. De Z650RS is natuurlijk ook beschikbaar als een A2-model. 

Relaxed

Het rijwielgedeelte en trellisframe zijn quasi hetzelfde als bij de Z650. Dubbele schijven vooraan met zuigers van Nissin leveren het stopwerk en ook de veerelementen zijn van dezelfde fabrikant, zij het met een zachtere afstelling. De zithoogte is met 820 mm bewust laag gehouden om een groot publiek aan te spreken en het rijklaargewicht van 188 kilogram vormt ook geen belemmering voor de minder ervaren rijder. Al met al geen verrassingen: het is net als de Z650 een prima sturende motor die iedereen kan temmen. Geen listige uitschieters en op de bochtige wegen van die prachtige Route des Crêtes is het een festijn om deze lichte tweewieler van de ene naar de andere bocht te sturen. Ook de houding is mega-relaxed zonder dat je moet inboeten op sportieve eigenschappen. En zoals het een dergelijke retromotor betaamt zijn er legio accessoires, bijvoorbeeld een verlaagd zadel (800 mm), al heeft de Z650RS niet echt veel extra opsmukwerk nodig. 

2021_Kawasaki_Z650RS_01

Concurrentie

Hoewel ik met deze ongecompliceerde tweecilinder als gezel ontzettend heb genoten van de omgeving, zijn er weinig verrassingen. Het bestaande platform is dan ook ideaal en de plaatjes die we op voorhand te zien kregen maakten al duidelijk dat deze motor een hartenbreker zou worden. Dit is een segment dat al een tijdje populair is bij het grote publiek en het ziet er naar uit dat dit nog even zo blijft. De keuze aan dergelijke motoren is groot, zelfs bij Kawasaki kan je nog een zijsprong maken naar de W800. Maar die is nog meer retro-geïnspireerd met een klassieker motorblok, terwijl de Z650RS onderhuids een hypermoderne motor is met de styling van de jaren zeventig. Vaak geldt dan de prijs als doorslaggevende factor. Kawasaki heeft meestal een correcte prijs-kwaliteitsverhouding en dat is nu niet anders. 8.299,00 euro tel je neer voor de zwarte uitvoering en 8.499,00 euro voor de groene of grijze kleurstelling. Weliswaar een paar honderd euro duurder dan de Z650 (7.499,00 euro) maar ik zou zeker voor de RS kiezen, die gewoon tijdlozer is. Brengen we de concurrentie in rekening dan denken we natuurlijk meteen aan de Yamaha XSR700, die exact dezelfde prijs heeft maar de prestatiecijfers van de Kawasaki minimaal overstijgt. Ook de Royal Enfield Interceptor komt in beeld: die duikt lichtjes onder de prijs van de RS maar heeft een minder pittig motorblok. De Triumph Trident zou je ook nog aan het lijstje kunnen toevoegen, al is die qua uitstraling moderner georiënteerd. Maar alle vier zijn het zeker geen verkeerde keuzes. 

2021_Kawasaki_Z650RS_01

Conclusie

Maken we de eindrekening op, dan kunnen we alleen maar vaststellen dat er geen gaffels geslagen zijn met dit model, wat ook wel te verwachten was. Evenmin als bij zijn concurrenten kan ik geen minpunten noteren, behalve details die het vermelden niet waard zijn. De Z650RS vormt een prachtige toevoeging aan wat gewoon een enorme leuke klasse is. Zowel de ervaren als de beginnende motorrijder kan jarenlang plezier beleven aan deze motor. Bij een stadsjongen als ik zou deze groene jongen niet misstaan in de garage, maar ook voor die verre daguitstap is dit een perfect getaway vehicle. Nu is aan Kawasaki om de boodschap te verspreiden en het grote publiek te laten kennismaken met deze motor en zijn kwaliteiten. 

2021_Kawasaki_Z650RS_01
Kawasaki Z650RS
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 649 cc
Rijklaar gewicht: 187kg
Vanaf: € 8.299,00
Geschreven op 4 november 2021
© Motoren & Toerisme