De KTM 790 Duke kreeg de bijnaam ‘The scalpel’ mee, omdat hij naar eigen zeggen de scherpst sturende motorfiets in het gamma moest worden. Dat moest dus terdege worden uitgetest op de vele bijzonder fijne stuurbaantjes die Gran Canaria rijk is. Daarna was er nog een gymkhana parcours voorzien en een sessie op het circuit van Maspalomas. Van het bonte gezelschap journalisten waren er twee Colombianen (ja, ook in Colombia maken ze motorboekjes) gaan vragen of er ook een iets rustig rijdende groep was. Een Argentijn en een Libanees wilden spontaan aansluiten, als Belg van dienst besloot ik om dit kleurige kliekje te vergezellen. De wetenschap dat het geen race zou worden, maar dat ik ook iets van het eiland zou gaan zien, katapulteerde me instant terug naar een doorsnee donderdag in de lagere school, omstreeks 10u19...
Vergis je niet, ook in deze rustige groep gaat de gas er geregeld flink op, al was het om op enkele van de honderden bochten die ons voor de wielen worden gegooid uit te testen of de 790 Duke echt wel zo’n scherp sturende creatie is die de ideale lijn met chirurgische precisie weet aan te snijden. Na enkele bochtencombinaties is het duidelijk dat de bijnaam niet lukraak werd gekozen. In korte bochten en haarspeldjes voelt de Duke zich als een vis in het water, hij stuurt er zo licht in, door en uit, dat je niet zou vermoeden dat je met een 800cc-machine onderweg bent. Bij het uitacceleren kan je blindelings vertrouwen op de traction control wanneer je in street-modus rijdt. Het 105pk sterke blok zou zonder elektronische bijstand wellicht redelijk wat dosering van het gashendel vereisen, maar in street-modus wordt dit perfect opgevangen. In sport-modus wordt de gasrespons iets directer en de traction control een beetje verminderd, maar ook in die sportstand valt er perfect sportief-toeristisch te rijden. Gelukkig hoefden we de regenmodus niet uit te testen, maar daar is de tractiecontrole maximaal en de gasrespons nog een stukje minder direct. Er is ook een track-modus aanwezig, die eigenlijk geschikt is voor gebruik op circuit, maar waar je alles aan je eigen noden kan aanpassen en die dus ook perfect kan dienen voor straatgebruik, aangepast aan je eigen voorkeuren. Dit is de enige modus waarin je desgewenst de anti-wheelie-control kan uitschakelen, want ook dat zit erop. Het motorblok komt pas echt tot leven bij iets van een 6.000 omwentelingen per minuut. Wanneer je onder 4.000 toeren blijft heb je wat last van trillingen, maar ook daar is er nog voldoende koppel om je overal doorheen te trekken.
Verbazend comfortabel