Rij-indruk: Kymco AK Premium

Bij de voorstelling in 2016 van de voorganger vierde het merk z’n 50-jarig jubileum en kreeg het kersverse vlaggenschip de naam K50. Toen de nieuwe maxi-scooter in 2017 uiteindelijk in de winkel stond, heette hij AK 550. De Premium onder onze verwende poep is de nagelnieuwe opvolger van die 550, die volgens Kymco een ware metamorfose heeft ondergaan.

De ingenieurs van Kymco hebben voor de lancering van deze versie hun huiswerk goed gemaakt. Wat design betreft, is de sportieve uitstraling gebleven, met de (hertekende) scherpe lijnen die kenmerkend waren voor de AK550. Het dashboard, dat er op de vorige versie eerder 80s uitzag en moeilijk afleesbaar was in zonlicht, kreeg een grondige update. Eigenlijk bestaat het uit drie klokken. Op de twee buitenste exemplaren wordt alle mogelijke informatie weergegeven die een rijder zich zou kunnen wensen, even compleet als het dashboard in een gemiddelde auto. De middelste klok wordt gebruikt om het Noodoe GPS-systeem op te projecteren en connectiviteit met de telefoon op weer te geven. Als je geen gebruik maakt van de Noodoe krijg je tot driemaal toe je snelheid weergegeven: één keer op de rechtse klok en in twee vormen op de middelste. Er is een nieuw keyless startsysteem en de bedieningsknoppen hebben de vorm van pianotoetsen: groot en dus makkelijk te bedienen, zelfs met dikke handschoenen. Het windscherm is traploos elektrisch verstelbaar en de verlichting rondom is volledig LED. 

Snel ver weg

Met het scherm in de hoogste stand, zit ik gelijk proper uit de wind. Tijd om even te mijmeren met de cruisecontrol aan. Ik associeer een scooter in de eerste plaats met woon-werkverkeer. Maar bij deze Kymco stel ik me toch de vraag hoe het zou zijn om ermee te reizen. Dat zou prima kunnen en nog leuk zijn ook. ‘Le plus GT des scooters urbains’, luidt het niet voor niets op de Franstalige Kymco-site. Het erg royale zadel zit comfortabel genoeg om afstanden te rijden – de ruggensteun is zelfs nog verstelbaar in drie standen –, de windbescherming maakt dat je het lange tijd kan volhouden en het rijwielgedeelte maakt bochtenwerk een waar plezier. Daar bovenop heb je standaard al de bagageruimte onder het zadel waar moeiteloos een helm in past, en die kan je nog aanvullen met de optionele topkoffer. Onder het zadel vind je ook het USB-contact. Op frisse ochtenden als deze is de handvatverwarming een zegen. De motor heeft genoeg punch om de rit onderhoudend te maken. Eigenlijk heeft-ie wel wat essentiële elementen van een ware ‘grand tourer’.

Ondertussen zijn we van de snelweg af en verdwijnt er onder erg hoog tempo bochtig asfalt onder de wielen. De 550 cc metende tweecilinder herbergt dik 50 pk en 52 Nm, die we een voor een aanspreken. De continue variabele overbrenging maakt dat je niet op de motor kan afremmen. De Brembo’s met AIBS (Advanced Intelligent Braking System) draaien overuren, maar stellen nooit teleur. De vertragingen zijn zeer potent, maar niet bijterig.

Eén vingertje aan de remhendels volstaat. De achterrem is bruikbaar tot diep in de bocht om de tweewieler op hellingshoek te doen vertragen en te stabiliseren. Het aluminium frame en de fiftyfifty gewichtsverdeling doen hun duit in het zakje om strak als een scheermes door de bochten te knallen. Hoe het asfalt er ook bij ligt, de Kymco geeft niet gauw een krimp. Hoewel we allemaal ons best doen, slaagt niemand van de groep erin om ook maar met één onderdeel van de Premium de grond aan te tikken. Puike fiets.

Gooi naar de kroon

Ook in dit segment van tweewielers is de concurrentie zwaar. De totale verkoop van grote scooters in onze contreien bleef de laatste vijf jaar min of meer stabiel, en de verkoop van de AK 550 deed dat ook. Met om en bij de vijf procent marktaandeel, ziet het merk nog groeipotentieel. Yamaha is ongekroonde koning in deze niche van maxiscooters. Het Japanse merk voert de verkooplijsten aan sinds ze het originele model van de TMAX op de markt brachten in 2001.

Andere merken probeerden hen tevergeefs naar de kroon te steken, met soms erg knappe pogingen. Anno 2023 gaan deze comfortabele en snelle stadsmussen voor erg volwassen prijzen over de toonbank. De TMAX staat in België bijvoorbeeld in de catalogus met een vanafprijs van maar liefst € 13.799. Kymco heeft z’n plek op de Europese markt weten te veroveren door zowel kwaliteit te bieden als een strakke prijsvoering te hanteren. Dat is met de AK Premium niet anders. Tot en met 31 juli staat deze nieuweling bij de dealer aan een lanceerprijs van  € 10.999, zowel in België als in Nederland. Na die datum leg je duizend euro meer op de toonbank. Voor die prijs krijg je een erg compleet pakket dat verkrijgbaar is in de kleuren Fawn Grey en Hoogglans Zwart.

Een uitgebreid verslag van deze test vind je in het volgende nummer van Motoren & Toerisme.

 

Tekst: Bob Van Mol - Foto's: Kymco

Kymco AK Premium
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 550 cc
Drooggewicht: 238kg
Vanaf: € 10.999,00
Geschreven op 20 april 2023
© Motoren & Toerisme