Tekst: Alan Cathcart/CdK –
Foto’s: Lightning Motorcycles/Kevin Wing
De beschikbaarheid, prestaties, actieradius en oplaadsnelheid van elektrisch aangedreven tweewielers gaat crescendo, maar de initiële aankoopprijs blijft ondanks alle hulp van overheden aan de hoge kant. Zelfs de relatief goedkope Zero SR/F geeft een vanaf-prijs van 20.000 euro en het LiveWire-model van Harley-Davidson zal een pittige 30.000 euro moeten kosten. Nee, het redden van de planeet is niet goedkoop. Maar dat gaat veranderen, nu Lightning een betaalbare e-bike op de markt brengt die de concurrentie pijn kan doen.
We stellen u voor aan het Amerikaanse Lightning van de zestigjarige en in Iowa geboren Richard Hatfield. Hij is al dertien jaar bezig met het ontwikkelen van elektrische motoren. In een sector als deze is de concurrentie bikkelhard en het briljante doorbraakidee van gisteren kan de volgende dag achterhaald zijn. Maar Hatfield, sinds dertig jaar gevestigd in de Bay Area van San Francisco, heeft de juiste cadans gevonden en speelt mee in 'the big league'. In 2013 wordt het harde werk beloond en geeft hij de traditionele verbrandingsmotor het nakijken op de Hill Climb van Pikes Peak waar hij maar liefst twintig seconden sneller is dan de Ducati Multistrada. De afgelopen vijf jaar is zijn Californisch bedrijf bezig geweest met de ontwikkeling van de handgemaakte LS-218, die met een snelheid van 350 km/u een nieuw snelheidsrecord voor elektrische motorfietsen heeft gevestigd.