Conclusie
Mijn dagrit door Ligurië op de nieuwe Stelvio was zeker plezierig, maar toch ook frustrerend. Want dit was maar een hele korte kennismaking met wat misschien wel de allerbeste Moto Guzzi straatmotor ooit is. Een machine waarmee het merk anderen klanten af kan snoepen, en tegelijkertijd de echte guzzisti zal overtuigen. Ik kijk er dus naar uit om meer tijd in het zadel van de Stelvio door te brengen. Meer nog dan de Mandello, betekent deze Stelvio voor Moto Guzzi een flinke stap voorwaarts richting een nieuw tijdperk. Guzzi is erin geslaagd om een moderne motorfiets te ontwikkelen, met respect voor de traditionele kenmerken en aantrekkingskracht van het merk. De afwerking is van een zeer hoog niveau, en de prijzen zijn uiteraard navenant. Het zal zeker niet bij de lancering van dit nieuw model blijven. Er is een heel nieuwe reeks van varianten op komst die gebruikmaken van hetzelfde platform als de Stelvio en de Mandello. Die mogen we à ratio van één nieuw model per jaar verwachten. De ambitie is dat elk van die modellen het beste in z’n klasse wordt, iets wat nu al zeker geldt voor de Stelvio.
Decennialang wisten Moto Guzzi’s motorfietsen geen enkele groepstest te winnen en werden de gebreken als ‘karakter’ of ‘traditie’ afgedaan. Nu is Piaggio er zomaar in geslaagd om een motorfiets te ontwikkelen die de potentiële leider in de middenklasse adventures is, één van de meest competitieve segmenten van de huidige motormarkt. Wie had dat ooit gedacht?