Conclusie
Moto Guzzi pakt voor zijn eeuwwisseling terecht uit met een groots project dat in een klap de technologische achterstand die ze hadden op veel van de andere grote namen goedmaakt. Waterkoeling van het blok was sowieso een must, maar ze gingen heel wat verder. Snufjes zoals hellingshoek ABS, adaptieve vering, rijmodi, quickshifter, connectiviteit … zijn ondertussen gemeengoed geworden en krijgen op deze V100 Mandello hun plek en werken ook goed. Anderzijds wist Guzzi met z’n nieuwe blok en zeker de styling de honderdjarige geschiedenis eer aan te doen. Dat komt echter wel met een prijskaartje, want de V100 Mandello S waar wij mee reden kost in België 17.999 euro (NL € 20.399,00) de standaardversie doet daar 2.500 euro vanaf, maar dan mis je wel wat leuke snufjes en de mooiste kleurstelling. Daarmee kom je in de regio van mogelijke concurrenten zoals de BMW R 1250 R(S) of Kawa Ninja 1000 SX, al is de Mandello door zijn eigenzinnige karakter moeilijk in een hokje te plaatsen of zelfs te vergelijken.
Of het unieke snufje van de adaptieve aerodynamica een doorslaggevend argument is en nog heel wat meer, lees je in het volledige verslag van deze test in de volgende editie van M&T of nog sneller als abonnee van onze digitale testpiloot.
Tekst: Tom Vander Sande - Foto's: Moto Guzzi