Rij-indruk: Moto Morini Milano

Made in Milan

 

Tekst: Alan Cathcart/CdK  

Fotos: Kel edge

Op 12 oktober vorig jaar brak er wederom een nieuw hoofdstuk aan voor Moto Morini, toen het bedrijf volledig in handen kwam van ondernemer Chen Huaneng, de eigenaar van het Chinese Zhongneng. Het resultaat van deze overname gaan we testen in de gedaante van de Milano, waarvan de ontwikkeling al onder het bewind van de Italianen is gestart. Benieuwd wat voor resultaat deze Italiaanse-Chinese mengeling gaat geven.

 

Voor deze test kregen wij de Limited Edition onder de kont. Een versie op 30 exemplaren met vooral esthetische extra’s. Die dertig exemplaren zijn ondertussen uitverkocht, maar de standaard versie is vanaf september beschikbaar. Onderhuids is die Standaard identiek aan de Limitied Edition. De cijfers uit het blok van de Corsaro zijn naar beneden geschaald om een breder bereik van koppel en kracht te leveren, met het oog op een aangenamere rit. De onderste helft van het blok is gelijk gebleven, maar de cilinderkoppen, nokkenassen, kleppen en kleppentiming zijn aangepast. Resultaat: meer koppel bij 5.000 opm, ongeveer 10 Nm en twintig pk minder. De nieuwe uitlaten hangen niet meer onder het zadel maar op een conservatieve manier aan de zijkant terwijl ze hun agressieve geluidsgolven lichtjes gedempt de wereld in sturen. Het motormanagement komt van Athena ECU, die de dubbele 54 mm Magneti Marelli gasklephuizen analoog bedient door middel van een kabel. Toch voldoet de motor verrassend genoeg aan de Euro 4-norm, al zal je het wel moeten stellen zonder rijmodi. Het maximum vermogen ligt bij 8.000 opm op 115 pk en het vermogen piekt bij 6.250 opm met 108 Nm. Aanzienlijk lager dan de 137 pk en 125 Nm van de Corsaro, volgens Massimo allemaal in dienst van het rijgedrag.

.

De fraai gestileerde tank van de Milano heeft maar weinig inhoud.

Een opmerkelijke esthetische verandering is de kleinere 13-liter brandstoftank, die aan de achterzijde smaller wordt, zodat bijna elke rijder gemakkelijker zijn voeten op de grond kan zetten, of de hare, want met zijn lage architectuur is dit een ideale motorfiets voor de dames. De kleine tank houdt zo ruimte vrij om het mooie blok te kunnen aanschouwen. Jammer genoeg hebben ze dit besmeurd met zwarte lak, net als het frame. Een misser van Morini, want zilver was veel mooier geweest. De brandstoftank is te klein om praktisch te zijn, zelfs voor een stadsfiets. Na slechts 100 km ging het brandstoflampje al branden, en hoewel de tank niet leeg raakte voordat ik 10 km later een tankstation vond, weet ik van mijn eigen fiets dat Morini's behoorlijk dorstig zijn. Daar staat wel veel rijplezier tegenover. Want ook de Milano is een echte bochtensmijter met uitstekende feedback van de Lupo-voorvork en de Pirelli Angel-voorband om de snelheid met vertrouwen hoog te houden.

De Milano heeft een geweldig gevoel van connectiviteit tussen wat jouw rechterhand aan het doen is en de manier waarop de motor het asfalt beroert. Er is geen digitale filter die je ervaringen beïnvloedt, alleen een analoge link tussen het gaspedaal en de achterband, die verfrissend authentiek is, maar toch heerlijk direct. De traction control is wel zeer welkom op de gepolijste kasseien van Milaan. Het radiale Brembo-rempakket is zijn gebruikelijke, ongeëvenaarde zelf, waarbij de twee voorschijven de snelheid van de Milano met veel gevoel naar beneden halen, terwijl je de koppelingshendel gebruikt om terug  te schakelen en beroep doet op de aanzienlijke motorrem. De achterrem overtuigt minder.

De Moto Morini Milano als levensgrote puzzel.

Besluit:

Het is moeilijk om niet onder de indruk te zijn van de erfenis van Ruggero Jannuzzelli. Een groot deel van de dag ben ik trouwens vergezeld geweest door mijn dappere passagier, Morini’s persverantwoordleijke Cristina Fagioli, die aantoonde dat er veel ruimte is voor een passagier. De Gustato-bende heeft die wonderbaarlijk krachtige Corsa Corta-motor zo afgesteld dat hij zowel flexibel als vergevingsgezind is, daardoor blijkt hij een echt gemakkelijke kompaan in stadsstraten en op het platteland. Met zijn uitstekende wegligging, goede besturing, fatsoenlijke prestaties en rechte zithouding is de Milano een ware 'electronica light'-machine onder de moderne motorfietsen.

 

De volledige versie van deze rij-indruk lees je in Motoren & Toerisme 4/2019 die nu in de winkel ligt. 

 

 

Moto Morini Milano / Limited Edition
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder in V viertakt
CI: 1187 cc
Drooggewicht: 192kg
Vanaf: € 15.100,00
Geschreven op 6 september 2019
© Motoren & Toerisme