De driecilindertelg van de MT-familie blaast dit jaar 10 kaarsjes uit. ‘Dat moet gevierd worden’, dacht Yamaha. Daarom mag de MT-09 z’n feestneus opzetten. En ja hoor, er werd voortgebouwd op een succesrecept: een subliem motorblok en speels rijgedrag, nu met een vernieuwde styling, een 5 inch TFT-scherm en geüpdatet elektronica. Geen betere plek dan het smetteloze wegdek van Lanzarote, waarvan de berm bezaaid is met scherp vulkanisch gesteente, om deze ‘duistere Japanner’ aan de tand te voelen.
Het is 25 °C wanneer ik aankom op Lanzarote. De marketingleuze ‘The dark side of Japan’ spookt door m’n hoofd wanneer ik een eerste glimp opvang van het vulkanische eiland waar we straks de nieuwe MT-09 mogen testen. Voor langlopende modellen zijn ingrijpende verbeterpunten zijn steeds moeilijker te behalen, dus grote nieuwigheden verwacht ik niet. En de eerste presentatie bevestigt dat de update tegenover het uitgaande model schuilt in details. Zet je de opvolgers van de MT-09 jaar na jaar achter elkaar, dan lijken de verschillen eerder subtiel. Tot je de nieuwste telg tegenover de eerste MT-09 uit 2013 plaatst, dan vallen de verschillen meteen op. Het doet mij denken aan de evolutie van de iPhone. Bij elke voorstelling van een nieuw model lijkt de nieuwswaarde minimaal, maar neem gerust eens een iPhone van tien jaar geleden in je hand om versteld te staan van het verschil.