Baanvast
De 19/17-duims wielcombinatie zorgde voor een goede stuurrespons en bleek erg precies te werken op de bochtige bergwegen. Ondanks het blokken-patroon van de 19-duims voorband, krijg je nog meer vertrouwen om de motorfiets hard de bocht in te duwen dan wat op Interceptor met 18-duims straatbanden het geval was. Dat is vooral te danken aan het goede gripniveau van de 100/90-19 voorband, die speciaal voor de Bear werd ontwikkeld door Royal Enfield en hun buren in Chennai, MRF (Madras Rubber Factory). Omdat de meeste andere Indiase motorfiets-modellen 100% weg-gericht zijn, was er niet meteen een standaard allroadband met bovenstaande maten voorradig. De MRF’s die op de Bear gemonteerd staan, voelen een beetje aan als een Pirelli Scorpion Rally STR aan. MRF heeft eerder wel al samengewerkt met Pirelli, maar nog nooit voor motorbanden, dus zijn de gelijkenissen misschien wel toevallig. Ik ben zeker geen held op onverhard, maar toch slaagde ik er tot tweemaal in om de voorpartij te redden toen die dreigde weg te glijden in het losse zand van de Mojave en dat gebeurde telkens met een combinatie van het nodige sleurwerk, de scherp gasrespons en de uitstekende 19-duims voorband. Ook achteraan bood de MRF de nodige grip wanneer ik uit een asfaltbocht accelereerde, al kan ik alleen afgaan op de droge omstandigheden waarin m’n rit plaats vond.
Een ander sleutelelement in de uitstekende handelbaarheid van de Bear op zowel asfalt als onverhard was de 43 mm upside-down Showa Big Piston vork. Die is niet-instelbaar maar de basisafstelling is wel effectief. De niet-instelbaarheid van de Showa was een keuze om de basisprijs van de Bear laag te houden. Ondanks die technische handicap slaagde de Showa er toch in om hobbels, die op de apex van derde-versnellingsbochten lagen, zonder veel moeite te absorberen. De dubbele Showa schokbrekers achteraan zijn instelbaar qua veer-voorspanning en dat zorgt voor een goed rijcomfort, zelfs op wegen boven de 2.000 meter, waarvan het wegdek ’s winters door sneeuw en vorst wordt gegeseld.