Rij-indruk: Royal Enfield Guerilla 450

Royal Enfield nadert een belangrijke mijlpaal: ze naderen de kaap van bijna een miljoen geproduceerde motorfietsen in één jaar. Het bedrijf verschuift daarbij zijn focus van het bouwen van retromodellen naar het ontwikkelen van moderne middenklasse-motoren die een jonger publiek aanspreken. De Royal Enfield Guerrilla 450 is daarvan het nieuwste bewijs.

Tekst: Alan Cathcart

Foto’s: Royal Enfield

Hun nieuwe strategie brengt Royal Enfield in directe concurrentie met grote spelers in de bloeiende A2-markt van 250-500cc-modellen, zoals Honda, KTM, Husqvarna, BMW en Yamaha. Vooral de concurrentie met de Indiase rivaal Bajaj, die nu de nieuwe Triumph 400 eencilinder bouwt in India, is intens.

De lancering van de nieuwe Royal Enfield Guerrilla 450 markeert een belangrijke stap voor het bedrijf. Deze motor is een moderne interpretatie van het streetfighter-segment, maar met meer flair dan eerdere modellen. De Guerrilla wordt aangedreven door de 452 cc Sherpa-motor, die eerder dit jaar debuteerde in de Himalayan 450. Dit is de eerste motor van Royal Enfield met vloeistofkoeling, kettingaangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en een ride-by-wire gasklep. De Guerrilla is niet simpelweg een aangepaste versie van de Himalayan, maar een apart model dat parallel werd ontwikkeld met zijn avontuurlijke tweelingbroer.

Seventies-look

Deze strategie is niet nieuw voor Royal Enfield. De vorige Himalayan, geïntroduceerd in 2017, bracht in 2022 de Scram 411 roadster voort, die hetzelfde chassis en dezelfde motor gebruikte. Ook de Guerrilla deelt zijn basisontwerp met de nieuwe Himalayan. Met name het buizenstalen chassis, ontworpen door Harris Performance, een dochteronderneming van Royal Enfield. Maar er toch belangrijke verschillen. Zo heeft de Guerrilla een ander subframe aan de achterkant. Ook werd de UPSD-voorvork van de Himalayan vervangen door een conventionele, niet-instelbare 43 mm Showa-voorvork met opvallende rubberen gaiters, die de vorkkeerringen beschermen. Deze rubberen beschermers zijn niet alleen functioneel, maar dragen ook bij tot de seventies-look. De Guerrilla is uitgerust met gegoten aluminium 17-inch wielen, in tegenstelling tot de 21/17-inch spaakwielen van de Himalayan. De verlaagde voor- en achterkant van de motor verminderen de veerweg van 200 mm op de Himalayan tot 140 mm voor en 150 mm achter op de Guerrilla. Daarnaast zorgt een kortere stalen dubbelzijdige swingarm voor een wielbasis van 1440 mm, wat 70 mm korter is dan die van de Himalayan.

De Guerrilla voelt meer aan als een volwaardige motor, terwijl hij toch toegankelijk blijft. Dit is duidelijk een motor die smeekt om plezier te maken.

Alan Cathcart

Concurrerende cijfers

Dankzij die ontwerpverschillen, gecombineerd met een kleinere en slankere brandstoftank van 11 liter, gooit de Guerrilla een rijklaar gewicht van slechts 184 kilogram in de schaal. 7 kilo lichter dan de Himalayan. Het remsysteem bestaat uit een tweekanaals ABS-pakket (niet-hellingsgevoelig en niet uitschakelbaar zoals bij de Himalayan) met een enkele 310mm-schijf aan de voorkant, geknepen door een axiale tweezuigerremklauw van ByBre. Aan de achterkant zien we enkele eenzuigerremklauw die knijpt op een vaste 270mm-schijf. De CEAT Gripp XL-banden zijn van Indische makelij en maken de look compleet met hun retro loopvlakpatroon.

De nieuwe A2-conforme 452cc Sherpa-motor van Royal Enfield is geïntegreerd in het frame van de Guerrilla als een volledig dragend onderdeel. Uitgerust met een enkele tandwielaangedreven balans-as voor de krukas, een gesmede zuiger en een chroomgeboorde aluminium cilinder, levert de Sherpa-motor van Royal Enfield een vermogen van 40 pk bij 6.500 opm. Dat is precies hetzelfde vermogen als de 400 cc eencilinders van Triumph, maar het komt vrij bij een lager toerental. Ook qua koppel presteert Royal Enfield met 40 Nm bij 5.500 opm. iets beter dan Triumph. Op papier resulteert dit in een krachtbron die meer bruikbaar zou zijn dan de concurrentie. Belangrijker is de koppelcurve: de Guerilla zou al 90% van zijn koppel (36 Nm) maken vanaf 3.000 opm. Dat verbetert de rijervaring en doet je minder schakelen.

Toegankelijke fiets

Die prestaties bereiken het wegdek via dezelfde zesversnellingsbak als de Himalayan 450, met een natte slip/assist-koppeling. De overbrengingsverhouding werd verhoogd dankzij twee tanden minder op het achtertandwiel, nu 45T in plaats van 47T. Wist je trouwens dat dit Sherpa-motorblok 10 kg lichter is dan het motorblok van de vorige Himalayan, ondanks de extra zesde versnelling? Bovendien werd die motor nu centraler tussen de wielen geplaatst, wat het rijgedrag verbetert.

In India is brandstofefficiëntie belangrijk, daarom zet Royal Enfield extra in de verf dat de Guerrilla de zuinigste zou zijn in z’n klasse. Brandstof besparen was echter het laatste waar ik aan dacht tijdens mijn 168 kilometer lange testrit onder de verzengende Spaanse zon. Het kwik raakte de 38 graden.

Deze motor is echt een stijlvolle machine, een duidelijke stap vooruit in vergelijking met de Hunter 350, het enige andere model in het huidige assortiment van Royal Enfield dat enigszins op de Guerrilla lijkt. De Guerrilla voelt meer aan als een volwaardige motor, terwijl hij toch toegankelijk blijft. Dit is duidelijk een motor die smeekt om plezier te maken, en dat is precies wat ik gedaan heb! Mijn rit begon in de drukke ochtendspits in het centrum van Barcelona, waarna ik doorstootte naar het Catalaanse platteland. Met zijn zithoogte van 780 mm en de smalle doorstap waar het zadel de brandstoftank ontmoet, is de Guerrilla geschikt voor een breed scala aan rijders. Met mijn lengte van 1 m 80 was de rijhouding rechtop en best comfortabel, mede dankzij het brede stuur en de centraal geplaatste voetsteunen, die wel iets hoger zijn dan op de Himalayan. Na verloop van tijd werd het zadel wel minder comfortabel, met een gevoelloos achterwerk als gevolg. Blijkbaar zou er een vlakker zadel zijn dat dit fenomeen verhelpt, al kon ik dat niet proberen. Er is ook een verhoogd zadel (+ 20 mm) voor grotere rijders.

Soepel of pittig

Druk op de startknop en de Sherpa-motor komt enthousiast tot leven, om stationair te blijven draaien aan een relatief hoge 1.300 opm. Het display is helder en makkelijk af te lezen tijdens het rijden, met een analoge toerenteller, digitale snelheidsmeter en een duidelijk zichtbare versnellingindicator. Mijn enige kritische puntje is dat de knipperlichtindicator niet goed zichtbaar is bij fel zonlicht. Het dashboard biedt ook mobiele connectiviteit en Tripper-navigatie. Royal Enfield beweert dat dit het eerste ronde display ter wereld is met ingebouwde turn-by-turnnavigatie, aangedreven door Google Maps. Je hebt echter wel je telefoon nodig om die te gebruiken, en hoewel er een standaard USB-C-oplaadpunt onder de stuurbevestiging zit, wordt er geen telefoonhouder meegeleverd. Die kan je wel apart aanschaffen, net als meer dan 20 andere officiële RE-accessoires uit de cataloog.

Het motorblok biedt twee rijmodi: Eco en Performance, waartussen je kan switchen via een knop op de rechterbedieningsmodule. Die modi kunnen tijdens het rijden worden gewijzigd, mits je in neutraal staat met het gas dicht. Elke modus heeft een eigen gasklep- en motorafstemming: Eco biedt een soepel, maar minder levendig karakter en een zuiniger acceleratie. Dat maakt de Guerrilla ongetwijfeld plezieriger voor minder ervaren rijders, zoals beginners die de overstap maken van hun A1-motor. Het motorblok levert zijn vermogen en koppel lineair tot aan de rode lijn bij 8.750 opm, en doet dat zonder overbodige vibraties dankzij de tandwielaangedreven balans-as. Die doet goed zijn werk, de enige trillingen komen van de voetsteunen bij constante snelheden op de snelweg – niet echt het natuurlijke terrein van deze motor. Dan de Performance-modus. Die is aanzienlijk pittiger, met een snellere maar niet schokkerige gasrespons. De acceleratie is behoorlijk indrukwekkend voor een 450 cc eencilinder. En dan is er nog de soundtrack. Naast een aangenaam inductiegeluid bij volle gasaanname, klinkt de Guerrilla ook best gedurfd uit z’n Euro 5+-gekeurde uitlaat.

Royal Enfield Guerrilla 450
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 451,65 cc
Drooggewicht: 172kg
Rijklaar gewicht: 184kg
Vanaf: € 6.049,00

Puur plezier

De uitstekende transmissie van de Guerrilla laat me optimaal profiteren van het koppelbereik tussen 3.500 en 7.500 opm, wat de ideale werkzone is voor de Sherpa-motor. De goed afgestelde zesbak laat zich zelfs op en neer gebruiken zonder de koppeling te gebruiken. Bij 4.500 opm begint de motor echt kracht te leveren, vooral in de Performance-modus. Het schakelen tussen de derde en vierde versnelling gaat moeiteloos en ik baan me een kronkelende weg door de Catalaanse heuvels rond Barcelona. De motor voelt responsief en levendig aan, vooral bij het uitkomen van langzame bochten. Puur plezier!

De uitstekende transmissie laat me optimaal profiteren van het koppelbereik tussen 3.500 en 7.500 opm, wat de ideale werkzone is voor de Sherpa-motor.

In de stad bewijst de Guerrilla zich als een zeer kostenefficiënte streetfighter en een uitstekend vervoermiddel in het drukke verkeer. Het lichte en wendbare stuurgedrag maakt hem perfect geschikt voor de krappe straatjes en drukke verkeerssituaties van steden als Barcelona. Maar op de open weg komt de Guerrilla pas echt tot zijn recht. De krachtige motor zorgt niet alleen voor comfortabel cruisen met snelheden van 130 km/u op de snelweg – met een topsnelheid van zo’n 160 km/u op de standaard overbrenging – maar stelt je ook in staat om de uitstekende vering volledig te benutten bij het bochtenwerk. De enkele voorremschijf doet goed werk, maar je moet zowel de voor- als achterrem stevig indrukken om de motor snel tot stilstand te brengen. Dat mag niet verbazen gezien het gewicht van toch wel 184 kg, 14 kg meer dan de Triumph Speed 400 – die wel 2 liter extra brandstof meedraagt.

Hogere ambities

De RE Guerrilla is beschikbaar in vijf onderscheidende kleurenschema's. Prijzen in België beginnen al bij 6.049,00 euro (NL: 6.799,00). Dat is veel motor voor je geld.

De nieuwe Guerrilla 450 markeert een belangrijk moment voor Royal Enfield. Het is de eerste volledig eigentijdse wegmotorfiets die het bedrijf aanbiedt. Daarmee toont het bedrijf dat het ze de retroroots wil overstijgen, ook al hebben die hen goed gediend. Met de Guerrilla en zijn Himalayan tweelingbroertje zit Royal Enfield-baas Siddhartha Lal nog niet aan het plafond van zijn ambitieniveau als het erom gaat op gelijke voet te concurreren met de grootste fabrikanten ter wereld. "Toen we in 2017 begonnen na te denken over dit vierkleppen twin-cam 450-project, maakten we een lijst van modellen die we zouden ontwikkelen met deze geheel nieuwe motor als platform. De Himalayan en de Guerrilla zijn slechts de eerste in een hele reeks modellen die we binnen de komende twee jaar zullen lanceren met behulp van deze motor”.

Het ziet er dus naar uit dat het niet lang meer gaat duren voor Royal Enfield de mijlpaal van een miljoen motorfietsen in één jaar zal bereiken.

Geschreven op 10 oktober 2024
© Motoren & Toerisme