Royal Enfield nadert een belangrijke mijlpaal: ze naderen de kaap van bijna een miljoen geproduceerde motorfietsen in één jaar. Het bedrijf verschuift daarbij zijn focus van het bouwen van retromodellen naar het ontwikkelen van moderne middenklasse-motoren die een jonger publiek aanspreken. De Royal Enfield Guerrilla 450 is daarvan het nieuwste bewijs.
Tekst: Alan Cathcart
Foto’s: Royal Enfield
Hun nieuwe strategie brengt Royal Enfield in directe concurrentie met grote spelers in de bloeiende A2-markt van 250-500cc-modellen, zoals Honda, KTM, Husqvarna, BMW en Yamaha. Vooral de concurrentie met de Indiase rivaal Bajaj, die nu de nieuwe Triumph 400 eencilinder bouwt in India, is intens.
De lancering van de nieuwe Royal Enfield Guerrilla 450 markeert een belangrijke stap voor het bedrijf. Deze motor is een moderne interpretatie van het streetfighter-segment, maar met meer flair dan eerdere modellen. De Guerrilla wordt aangedreven door de 452 cc Sherpa-motor, die eerder dit jaar debuteerde in de Himalayan 450. Dit is de eerste motor van Royal Enfield met vloeistofkoeling, kettingaangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en een ride-by-wire gasklep. De Guerrilla is niet simpelweg een aangepaste versie van de Himalayan, maar een apart model dat parallel werd ontwikkeld met zijn avontuurlijke tweelingbroer.