Prijsklopper
De Himalayan weegt rijklaar 185 kilogram met vijftien liter benzine aan boord, meer dan voldoende voor deze zuinige eencilinder. Het is dus een relatief lichtgewicht, maar dat komt niet volledig tot uiting in het stuurgedrag, dat iets zwaarder aanvoelt dan je zou verwachten. Anderzijds is het geheel wel zeer volwassen en stabiel voor een motor in deze prijsklasse. De houding op de motor is ruim en comfortabel, al zou ik de achterste monoshock net iets zachter zetten om bulten en dergelijke vlotter te incasseren. De afwerking scoort ook hoge punten over de hele lijn. De motor voelt oprecht degelijk en solide aan. Nooit krijg ik het gevoel op een budgetmotor te zitten. Enkel de afwezigheid van LED-verlichting zou je kunnen aanvinken als opmerking, maar dit type motor kan perfect zonder. Als rechtstreekse concurrent heb ik natuurlijk de KTM 390 Adventure in mijn achterhoofd die we ondertussen al geruime tijd als langeduurtest hebben. De KTM biedt performantere prestaties en een blits kleurenscherm met veel meer mogelijkheden, maar de Himalayan spreekt meer tot de verbeelding met zijn klassiekere uitstraling en meegaande motorkarkater. Daarnaast kost de Oostenrijker 7.049,00 euro tegenover 5.499,00 euro die je moet neerleggen voor de Royal Enfield. Toch een aanzienlijk verschil van 1.500,00 euro. Maar los van deze concurrent, krijg je veel motor voor weinig geld en het is daarmee een ideale instapper voor elke reiziger, maar evengoed voor de stadspendelaar. Het buizenframe rondom de tank biedt niet enkel bescherming maar ook extra bagagemogelijkheden net als het achterste buizenframe. De Himalayan komt volgens drie kleurstellingen: Mirage Silver, Pine Green, Granite Black en de prachtige Lake Blue uitvoering.