Upgrade
Meer vermogen zou ook onmiddellijk zijn weerslag hebben op het totale prijskaartje. In de eerste plaats natuurlijk door de krachtbron zelf, maar ook de ‘extremiteiten’ van een zwaarder model zouden onmiskenbaar een upgrade nodig hebben. Zo voldoet de enkele 300mm-schijf vooraan op de Scram net om de 24 pk in toom te houden, maar bij een onverwachte noodstop na een moment van onoplettendheid, kreeg ik het toch even warm. Hoewel de remleidingen met metaal omvlochten zijn, is het geheel bezwaarlijk performant te noemen. En dat geldt eigenlijk ook voor het rijwielgedeelte. Het frame en de ophanging vervullen hun taak naar behoren, maar echt uitblinken in stabiliteit en strakheid doet deze set-up natuurlijk niet. Je kan ook niet zelf aan de slag om dat aan te passen, want de veringen zijn niet instelbaar. Dat kan je zien als een beperking, maar ook als weer iets minder om je hoofd over te breken.
De Scram 411 is een fijne en logische aanvulling van het gamma van Enfield. Het is geen wereldschokkende nieuwigheid, maar hij past helemaal in het ‘What you see is what you get’-concept van de iconische producent.
In de volgende editie van M&T vind je een uitgebreid verslag van deze rij-indruk.