Rij-indruk: Silence S01+

Elektrische motoren blijven schaars, maar elektrische scooters zijn ondertussen niet meer op twee handen te tellen. Vooral uit Aziatische hoek krijgen we een stortvloed aan merken die met de nieuwe mobiliteitsuitdaging hun kans schoon zien omdat de grote merken het nog steeds laten afweten. Het Spaanse Silence is één van de weinige Europese opportunisten.

Silence heeft sinds kort een echte Belgische verdeler en dat moet de aanwezigheid bij ons vestigen. De Spaanse producent is al langer actief met elektrische scooters, maar brengt nu dus zijn eerste elektrische motorscooter uit. Ze zijn uniek door hun concept van de verwisselbare batterij. Hierdoor kunnen eigenaars zonder oprit of garage, vooral in de grote Europese steden, toch een manier verzinnen om hun batterij weer vol te laden. Of het in de praktijk effectief zo praktisch is, testen we graag voor je uit.

Trolley

Het kleinzeer bij elektrisch rijden blijft helaas het rijbereik. Ook de lange laadtijd speelt zelden in het voordeel om twijfelaars te overtuigen. Net daarom bedacht Silence een systeem om de batterij in zijn geheel uit de scooter te rollen, ongeveer zoals een trolley voor handbagage. Zo kan je in je appartement laden of snel wisselen met een tweede volgeladen batterij. Op het eerste zicht een ingenieus idee, maar weet wel dat een extra batterij bijna € 3.000,00 kost… Dat is best veel geld. De batterij weegt ook 41 kg, wat het geen lichtgewicht maakt om te verplaatsen, zelfs met zijn wieltjes. Optillen zoals ik had gehoopt om te laden op mijn appartement zonder lift is al helemaal geen optie. 

De batterij uit de scooter halen verloopt op zich wel vlot en is op minder dan tien seconden geklaard. Het laden zelf gebeurd met een stroomkabel die enkel bruikbaar is op een klassiek stopcontact. Snelladen langs de weg is dus geen optie. Hiervoor wordt een adapter ontwikkeld, maar dat zou niets veranderen aan de laadtijd van ongeveer 7 à 8 uur. Ook dat is best lang. Hiermee bol je dan onder gemengd verbruik ongeveer 80 kilometer. Bij het lossen van de gashendel wordt er wel stroom teruggestuurd naar de batterij, maar eerder beperkt.

Vrachtwagen 

Bij de ontwikkeling van een dergelijke scooter gaat er ongetwijfeld veel aandacht naar de nieuwe technologie. Je zou verwachten dat een scootermerk met dergelijke ervaring daardoor de rest op punt heeft staan. Toch kan ik moeilijk spreken van een sublieme afwerking. Het geheel ziet er best knap uit, maar sommige onderdelen ogen toch wat goedkoop. Zeker de bediening van de knipperlichten is ondermaats en zo irritant dat ik soms bewust liever mijn richting niet aangeef. Ook het bijhorende geluid van een achteruitrijdende vrachtwagen als de knipperlichten aanstaan zorgt voor bedenkelijke blikken van passanten op de fiets of te voet. 

De overige bediening is prima zoals het bedienen van de drie rij-modi die ook een invloed hebben op je rijbereik. Zo spreekt het voor zich dat de eco-stand je verder brengt dan de sport-stand. De maximumsnelheid wordt dan wel beperkt net als de acceleratie. De acceleratie van de elektromotor, die verwerkt zit in het achterwiel, is best aangenaam in de sport-stand en lekker vinnig in een stedelijke omgeving. Van 0 naar 50 km/u gaat deze S01+ in drie seconden. Op de snelweg houdt het wel al op bij 100 km/u en moet je hopen dat de windrichting in je voordeel speelt. Deze omgeving zou ik dus eerder mijden, tenzij je graag slipstreamt achter een vrachtwagen. Wanneer je de scooter opstart hoor je absoluut niets en is de feedback beperkt tot een klein lampje op het dashbord dat aangeeft dat de scooter klaar is om te vertrekken. Ook al rijdend hoor je absoluut niets van zoemende geluiden die andere weggebruikers waarschuwen. Om de scooter te stationeren kan je kiezen uit een zijstandaard of middenbok als je op een helling staat. Die laatste heb je ook nodig om de batterij uit te nemen.

Silence S01+
Motor: electromotor
Rijklaar gewicht: 152kg
Vanaf: € 8.585,00

Zee van ruimte

Ondanks het gewicht van de batterij voelt de scooter best licht aan. Daarom voelt de S01+ vooraan soms onrustig en onstabiel omdat het gewicht zeer geconcentreerd is in één afzonderlijk blok in plaats van het optimaal te integreren in de bodem van het chassis zoals bij de BMW CE 04. Het heeft een duidelijk invloed op het rijgedrag en veel vertrouwen krijg ik nooit, en al zeker niet met een extra passagier. Toch niet op snellere stukken boven 70 km/u eens je de stadsomgeving verlaat.

Ook de vering is aan hogere snelheden volgens de traditie van de meeste scooters onaangenaam stug. Een hobbel aan 90 km/u zal je geweten hebben, ondanks het prima en ruime zadel. Onder dat zadel is er wel enorm veel plaats voorhanden om twee integraal helmen te stockeren of andere spullen. Als motorrijder is dat toch steeds een praktische verrassing. Ook praktisch is de knop op het stuur om achteruit te rijden. Je zou dit kunnen beschouwen als een onnodige functie voor zo'n lichtgewicht, maar ik heb ze alleszins veelvuldig gebruikt.

Conclusie

Ik heb steevast bewondering voor pioniers of merken die het graag anders aanpakken. Dat Silence dit concept introduceert als een mogelijke oplossing kan ik alleen maar toejuichen. Toch voelt de S01+ over de hele lijn als “net niet”. Ook technische mankementen zoals het systeem dat meermaals uitviel bij hobbelige wegen of het ontbreken van ABS geven je weinig echt value for money-gevoel. Want net geen € 8.585,00 is toch een hoop geld voor een basisscooter. De concurrentiekloof met scooters met een verbrandingsmotor blijft daardoor toch nog wel erg groot. Neem nu een Yamaha NMAX 125 die je al voor minder dan de helft van de prijs hebt … Natuurlijk heeft de S01+ ook kwaliteiten en is het heerlijk om geruisloos en emissieloos door de stad te zoemen. In die stedelijke omgeving scoort de S01+ zeker, maar ik wacht voorlopig nog even op de volgende generatie. 

Tekst en foto's: Charly de Kinderen

Geschreven op 23 augustus 2023
© Motoren & Toerisme