Authentiek rijplezier
Die gewone straatbanden zijn voor deze Scrambler de Metzeler Tourance, en op het prachtige asfalt rond de Algarve zijn ze op geen fout te betrappen. Toegegeven, de omstandigheden waarin we het straatgedrag van de Brit mogen testen, zijn meer dan hemels. Zon, vijftien graden en wegen die zo perfect zijn aangelegd dat menig circuitbouwer er jaloers op zou zijn. En hard dat we gaan. Vanaf de eerste meters blijkt dat onze gids er vandaag echt zin in heeft. Ik laat de grootste speelvogels van onze groep voor me uitrijden en bekijk hun spel vanop enkele motorlengtes. Zonder nadenken gaat het gewoon hard van bocht naar bocht. Regelmatig komt er voor mij iemand op z’n achterwiel die bochten uit, om de situatie maar te schetsen. De Scrambler biedt met z’n natuurlijke zithouding, breed stuur, romige blok met massa’s koppel en degelijke remmen, schijnbaar eindeloos vertrouwen. De term ‘spelevaren’ krijgt in deze context bijna een nieuwe dimensie. De verschillen tussen de XC en XE zijn daarbij duidelijk, maar ze werken allebei prima. De ene helft van de groep is gecharmeerd door het lagere zwaartepunt en de kortere veerwegen van de XC, terwijl langere piloten de hogere zit en de krachtigere remmen van de XE dan weer naar waarde weten schatten. De XC is al bij al wat communicatiever in zijn weggedrag, terwijl de XE ondanks de langere veerwegen wat strakker aanvoelt en oneffenheden veel beter wegfiltert. Duidelijk is wel dat ze elk op hun manier garant staan voor massa’s authentiek rijplezier, verpakt in een hoogstaande, moderne motorfiets.