Conclusie
De Triumph Tiger 900 stond al bekend als een steengoede motor. Net daarom is zijn relatieve zeldzaamheid in het wild voor mij een raadsel, want er zouden er op drie jaar toch dik 45.000 stuks van verkocht zijn (wereldwijd wel te verstaan). Deze nieuwe Triumph Tiger 900 is één van de meest complete motoren in zijn klasse en schaaft het geheel verder richting de perfectie. Hij zal de competitie pijn doen maar evengoed zijn grote broer, de Triumph Tiger 1200. De zogenaamde middenklasse schuift steeds verder op, en door deze evolutie ga je je afvragen welke extra voordelen er nog bij een 1200 te rapen zijn. De 900 is al krachtig genoeg en zit boordevol technologie van de koningsklasse, waarvoor je wel dik 4.000 euro meer betaalt in dezelfde Pro-uitvoering. Maar hierover je hoofd breken zou een luxeprobleem zijn, want een verkeerde keuze is er niet. De GT Pro kost in België € 16.795,00 en de Rally Pro € 17.595,00. Flinke bedragen, die deze machines – nog los van hun capaciteiten – verder doen afdrijven van die middenklasse. Je hebt dan wel een zeer complete motor waarbij het bijna onmogelijk is om extra opties aan te duiden buiten een kofferset. Zowel de GT als de Rally zullen beschikbaar zijn in drie kleurstellingen, ook de Matt Khakis-kleur van de vorige generatie blijft in de keuzelijst omdat deze veruit de meeste aanhangers had.
Tekst: Charly de Kinderen - Foto’s: Triumph