Duidelijke karakters
Tijdens de asfaltrit springen we beurtelings op de Pro-versie van de GT en Rally en dan valt het grote verschil op. Het zadel van de GT is wat lager en je zit duidelijk meer in de motorfiets. Het stuur is ook wat minder breed. De Rally is meer een typische allroad. Hoger in het zadel, het brede stuur in de knuisten. Maar beiden zijn comfortabel omdat er altijd voldoende beenruimte is. Je kan het zadel bovendien ook verstellen naar eigen wens. Als je echt korte beentjes hebt is de verlaagde versie van de GT een optie. Dankzij aangepaste vering en lager zadel is die 50 mm lager dan standaard (760 – 780 mm).Op het asfalt komt de GT volledig tot z’n recht. De Rally stuurt door de hefboom van het bredere stuur wat sneller, maar de GT voelt door de kortere vering en kleiner voorwiel wat stabieler en preciezer aan. Bij het aanremmen met de voortreffelijke Brembo Stylema ankers heb je ook wat minder leven in de kortere veerwegen en dat ondersteunt dat gevoel. Niet dat de Rally een zwalpend schip is, maar hij vertoont meer het typische gedrag van een hoogpoter. Beide modellen blijken echter prima voor het pokdalige asfalt van Marokko. Zonder morren verteren ze onvermijdelijke putten en stukken grind. De tractiecontrole schiet daarbij meermaals discreet ter hulp, net als het ABS. Je kan tijdens het rijden vlot wisselen tussen de Road, Rain of Sport modus, die elk een specifieke mapping hebben en de elektronica aanpassen. Op de GT Pro is er bovendien ook elektrisch aanpasbare vering waarmee je kan spelen, en dat werkt prima. Het 7 inch, prima afleesbare TFT is daarbij een handig hulpmiddel en de knoppenwinkel voelt intuïtief aan. Sommige collega’s vonden dat er te veel info verschijnt, maar ik denk dat het een kwestie van gewenning is. Voor mij was het prima. Enkel de toerenteller oogt wat abstract.