Dat het Triumph menens is, blijkt uit de mythisch klinkende benaming die ze na drie decenia nog eens van onder het stof halen halen voor deze driecilinder. 1968 markeerde het begin van de geprezen driecilinder met vijf opeenvolgende overwinningen in de Isle of Man Production TT en in 1990 zagen we de naam een eerste keer terugkeren in de vorm van een 750 cc en 900 cc roadster. Wat brengt 53 jaar aan evolutie? We ontdekken het op Tenerife.
Wie aan Triumph denkt, denkt aan driecilinders. Het is en blijft één van de meest geliefde motorconfiguraties in de motorwereld. Ze komen in verschillende volumes, maar ze hebben steevast het gekende, volle karakter dat dit blok uniek maakt. De Trident moet de nieuwe instapper van Triumph worden en de ambitie is grote volumes aan de man, of vrouw te brengen, want met deze compacte motorfiets hopen ze eindelijk ook de dames eens echt te overtuigen. Daarnaast wordt de potentiële koper omschreven als een jongeling die het motorrijden net leert ontdekken, maar evengoed de ervaren motorrijder die ondertussen weet dat je geen duizend plus cc nodig hebt om je te amuseren.