Het succes van de R nineT is voor mij altijd wat raadselachtig gebleven. Toegegeven, het is een prachtig vormgegeven motorfiets, die moderniteit en vintage perfect weet samen te brengen. Maar voor het stevige prijskaartje heb je toch maar een tweewieler met relatief beperkte inzetbaarheid. Het is wel vaak de mooiste op de parking van de kroeg, en dat is ook wel wat waard. De filosofie is dus duidelijk, maar blijft dat ook zo?
Het onwaarschijnlijke verhaal van de nineT begon in 2013 toen BMW z’n 90ste verjaardag vierde, vandaar ook de naam natuurlijk. In het voorbije decennium groeide hij uit tot een sterkhouder voor de Duisters die in talloze versies op de wereld werd losgelaten, van minimalistische naked tot scrambler met noppenbanden, en zelfs als een racer met kuipje. Hij is ook een geliefd platform voor customprojecten, zowel van de professionele designer als de doorsnee gebruiker, die naar hartenlust kan shoppen in de indrukwekkende aftermarket-catalogi. Dat is duidelijk ook het plan met de vernieuwde R 12 nineT, want de eigen lijst accessoires oogt nu al indrukwekkend. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een erg knap kopkuipje, en dat verder aanvullen met gouden wielen, cilindercovers, blitse voetsteuntjes, een geborstelde tank, … Zelfs een heel ander subframe met nummerplaathouder op het achterwiel is mogelijk.