Het gebeurt niet elke dag dat we de geboorte meemaken van een volledig nieuw motormerk. Maar midden in de Coronacrisis verscheen het Chinese Voge op de Belgische motormarkt, met dank aan importeur BW Import. De grapjes zijn zo voor de hand liggend dat we weigeren ze te maken, dus we focussen ons hier op de rijervaring van het kleine gamma van twee 500 cc motoren.
Tekst: Charly de Kinderen
Foto’s: Bob Van Mol
Voge is dus een volledig nieuw motormerk in het leven geroepen door Loncin, een groot Chinees productiebedrijf dat elektrische voertuigen, generatoren en zelfs drones ontwerpt en bouwt. Daarnaast zijn ze ook al geruime tijd productiepartner voor motormerken zoals BMW. Voor die Duitse partner leveren ze een belangrijke bijdrage aan het scooter-gamma. De kans dat meerdere lezers ook dadelijk denken aan een dichte relatie met Honda is niet onbestaande, want al vanaf de eerste blik op de R en DS kan je de gelijkenis met 500 cc modellen moeilijk loochenen. Maar dat is misschien eerder een troef dan een nadeel. Loncin wil Voge echt in de markt zetten als een premium brand, en dan is een referentie aan Honda misschien helemaal niet zo’n nadeel. Je kan het plagiaat noemen, maar ook gewoon intelligent ‘sampelen’. Het zou de potentiële koper immers ook worst kunnen wezen, als hij maar waar voor z’n geld krijgt. Maar is dat zo?