Voor wie er nog aan twijfelt, ook op onze geliefde motormarkt zal China vroeg of laat een belangrijke rol gaan spelen. Momenteel komen de meeste tweewielers uit de traditionele regio’s zoals Amerika, Europa en Japan, maar het lijkt onvermijdelijk dat China met zijn torenhoge ambities ook een deel van de koek zal opeisen. Het merk Voge zet alvast een extra speler in met de 650DSX.
Tekst: Charly de Kinderen
Foto’s: Jonathan Godin
In zeker opzicht speelt China natuurlijk al veel langer een belangrijke rol, zij het niet zo zichtbaar. Zo is Voge het premiummerk van de groep Loncin. Waarschijnlijk geen bekende naam, maar met een jaarlijkse productiecapaciteit van maar liefst tweeënhalf miljoen motorfietsen is dit verre van een dwerg in het motorlandschap. Meer zelfs, Loncin produceert sedert jaren onderdelen en zelfs complete motorfietsen voor klinkende namen als BMW, MV Agusta en Honda. Daarnaast maken ze ook helikopterdrones, ATV’s, elektrische auto’s en industriële machines, waardoor ze een enorm breed expertiseterrein hebben. Onder de naam Voge wil Loncin nu zelf een breed portfolio van motorfietsen uitbouwen. Het merk is dan ook geen compleet onbekende voor ons, want vorig jaar testten we al de 500DS en 500R. Met de 650DSX brengt Voge zijn grootste motor uit. Voorlopig toch, want er wordt al gewerkt aan modellen die richting de 900 cc klimmen, waarmee het merk meer en meer in het vaarwater komt van de grote jongens.